John Tros, BME: ‘Wij functioneren als schokdemper tussen klant en leverancier’

John Tros

Hoe volatieler de markt, hoe hoger de eisen die aan groothandels worden gesteld. Dat geldt helemaal voor bouwmaterialen. In de bouw is forecasten door verschillende omstandigheden lastig. Zaken als transportkosten en landelijke wet- en regelgeving zorgen voor nog meer complexiteit. Het managen van die complexiteit is de kerntaak van John Tros, verantwoordelijk voor Operations bij Building Materials Europe (BME). ‘Ik vind het gaaf om elke dag het maximale eruit te halen.’

John Tros is met een team van lokale supply chain- en inkoopdirecteuren verantwoordelijk voor inkoop en logistiek bij BME, een van de grootste groothandels in bouwmaterialen in Europa. Het bedrijf is sinds 2019 onderdeel van Blackstone. Tros is in 2020 aan boord gekomen om overgenomen bedrijven sneller te integreren en de synergie op gebied van inkoop te vergroten. Inmiddels is zijn rol verbreed en valt ook alles wat te maken heeft met logistiek onder zijn takenpakket.

Met een miljoen verschillende producten die worden verkocht, een inkoopvolume van 4,5 miljard euro en ruim 900 vestigingen in acht Europese landen heeft BME een schaal die invloed heeft op hoe de markt functioneert. ‘Wij zijn het kussen tussen leveranciers en aannemers, die in hun planningen met veel onzekerheid te maken hebben. We functioneren als een soort schokdemper en zorgen ervoor dat onze klanten, ondanks hun beperkte forecast-mogelijkheden, toch de producten krijgen geleverd waar ze om vragen.’

Als voormalig consultant en partner bij KPMG dacht hij dat hij alles op het gebied van inkoop en supply chain wel had gezien. ‘Maar ik heb me vergist. Ik wist niet dat het zo complex kon zijn om producten, die in de kern zo eenvoudig zijn, op het juiste moment op de juiste locatie af te leveren, tegen de juiste kosten. Dat zit ‘m in veel dingen. In de eerste plaats in de vaak minder goede forecasts van klanten. Bij nieuwbouwprojecten gaat het nog wel, maar bij renovatie is dit complex. Een aannemer ziet vaak pas wat nodig is op het moment dat er iets wordt losgetrokken. … … …