Inzet transportmanagement geeft bedrijven voorsprong op concurrentie
Er is een duidelijk verband tussen de waarde die bedrijven hechten aan strategie, tactiek en technologie voor transportmanagement en het financiële succes en de groei van deze ondernemingen. Dat is de belangrijkste conclusie uit nieuw onderzoek van Descartes Systems Group. Bedrijven die het belang van transportmanagement onderschatten, laten volgens de softwareleverancier duidelijk slechtere prestaties zien; zowel financieel als op het gebied van groei.
Het Global Transportation Management Benchmark-onderzoek van Descartes toont aan dat 74 procent van de bedrijven die transport als een competitief wapen beschouwen, bovengemiddelde financiële prestaties behaalden. 40 procent van de bedrijven met slechtere financiële prestaties heeft juist een management dat niet gelooft dat transportmanagement van strategisch belang is. Respondenten die transport als een competitief wapen zien, hebben bovendien bijna twee keer meer kans op een jaarlijkse groei van meer dan 15 procent dan respondenten die van mening zijn dat transportmanagement niet belangrijk is.
‘De verstoringen van de supply chain van de afgelopen paar jaar hebben het belang van een heldere strategie en de inzet van slimme tactieken en technologie voor transportmanagement voor het algehele succes van bedrijven benadrukt’, zegt Chris Jones, EVP Industry and Services bij Descartes. ‘Het onderzoek toont een sterke samenhang tussen financiële prestaties en het perspectief van leiderschap op de waarde van transportmanagement voor de organisatie. Dit perspectief verandert aanzienlijk hoe toppresteerders denken, handelen en investeren in transportmanagement.’
Tekort aan chauffeurs
Uit het onderzoek blijkt verder dat het tekort aan chauffeurs en de capaciteit van vervoerders de afgelopen drie jaar steeds belangrijker zijn geworden. Het zijn zaken die de respondenten in de sector de meeste zorgen baren. De bedrijven die transport beschouwen als een competitief wapen en de toppresteerders hebben ook veel vaker meer vooruitstrevende operationele en technologische strategieën. Hetzelfde geldt voor hun investeringsplannen.
Diezelfde bedrijven doen het bovendien aanzienlijk beter bij het meten van de toegevoegde waarde van een Transport Management Systeem (TMS) en het delen van transportmanagement-informatie in de supply chain, blijkt uit het onderzoek. Als gevolg daarvan verkrijgen zij ook veel makkelijker aanvullende investeringen in transportmanagement.
Meer waarde halen uit transportmanagement
Om in te spelen op markttrends zijn investeringen in technologie nog steeds de belangrijkste keuze. De investeringen hangen nauw samen met het toepassen van automatisering om meer waarde uit het transportmanagement te halen. Het zoeken van nieuwe vervoerders en het beheer van bestellingen zijn verder de belangrijkste capaciteiten voor de toegevoegde waarde van een TMS en redenen voor investeringen in de komende twee jaar.