Investeren in transporttechnologie als antwoord op veranderingen

real-time transport visibility

40 procent van de verladers en logistiek dienstverleners is van plan te investeren in transporttechnologie ter voorbereiding op de veranderende sector en wijzigende regelgeving. Dat blijkt uit de jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey van Descartes Systems Group.

Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt het percentage dat van plan is te investeren in transporttechnologie zelfs 44 procent. Bij bedrijven die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent, meldt Descartes.

Real-time transport visibility

Op de lijst van grootste IT-investeringen in transport krijgt real-time transport visibility voor het zevende jaar op rij de meeste aandacht. Visibility wordt door 36 procent van de respondenten genoemd als de belangrijkste technologie-investering. Orderbeheer staat met 35 procent op de tweede plaats.

Routing van de vloot springt naar de derde plaats en wordt door 29 procent genoemd als belangrijke technologie-investering. Opmerkelijk: in 2023 stond routing nog op plaats 8. Carrier sourcing daalt voor het derde jaar op rij als investeringsgebied. Het wordt door slechts 20 procent van de respondenten genoemd en belandt zo op de tiende plaats.

Strategische waarde transport

‘Uit het onderzoek van dit jaar blijkt opnieuw dat er een verband bestaat tussen de bedrijfsprestaties en het belang dat het management toekent aan transport. Bedrijven die een hogere strategische waarde hechten aan transport, realiseren sterkere financiële prestaties en groei’, aldus Mike Hane, Director Product Marketing, Transportation Management bij Descartes.

‘De best presterende bedrijven blijven volop actie ondernemen om te groeien en de leveringsopties voor klanten uit te breiden. Daar zijn steeds meer investeringen in technologie voor nodig, zoals visibility en orderbeheer. De slechtste presteerders zijn daarentegen meer gefocust op kostenbesparingen en hebben tien keer minder kans dan de beste presteerders op een groei van 15 procent per jaar, blijkt uit het onderzoek.’

Rol transportmanagement

Aan het onderzoek namen 630 logistiek dienstverleners en verladers deel, afkomstig uit Canada, de Verenigde Staten en West-Europa. Het doel was te begrijpen hoe bedrijven de rol van transportmanagement zien, te ontdekken welke mogelijkheden, technologieën en concurrerende strategieën/tactieken de grootste impact hebben op transportactiviteiten, en een vooruitblik te geven op toekomstige investeringen in IT voor transport.