Investeerders zoeken houvast in de supply chain
Private equity-investeerders hebben wel degelijk oog voor het belang van een goede supply chain. Dat blijkt tijdens het eerste SCM Private Equity Working Dinner op 21 september. Aan vijf tafels gingen investeerders en supply chain-directeuren met elkaar in discussie over de impact van de supply chain op het bedrijfsrendement. Niet geheel verrassend ging die discussie erg vaak over de huidige hoge voorraadniveaus.
Door Marcel te Lindert
De afgelopen jaren stegen de grondstofprijzen exponentieel. Dat betekent dat bedrijven ook de voorraadwaarde in hun financiële administratie opeens flink zagen oplopen. Hoe leg je dan als supply chain-directeur aan de eigenaar van je bedrijf uit dat er in het magazijn niet meer goederen liggen dan voorheen? En dat die fysieke voorraad nodig is om de beloften aan klanten te kunnen waarmaken? Een van de aanwezige supply chain-directeuren besloot een cursus ‘finance for dummies’ te volgen om in het vervolg beter het gesprek met de private investeerders in zijn bedrijf te kunnen aangaan.
Dit was één van de vele voorbeelden over oplopende voorraden die ter tafel kwamen tijdens het eerste Private Equity Working Dinner. Supply chain-directeuren vertelden aan investeerders openlijk over de dilemma’s waarvoor ze zich zo vaak geplaatst zagen. Vanwege de vele verstoringen in aanvoerketens besloten ze extra vaak op de bestelknop te drukken, hoewel ze diep van binnen wisten dat dit op lange termijn fout zou aflopen. Maar níet op de bestelknop drukken, was ook geen optie. Want als de supply chain niet kon leveren, zouden zíj daarop worden afgerekend.
De oplossing is het weerbaarder en wendbaarder maken van de supply chain, maar hoe doe je dat als je inkoopt in het Verre Oosten? Eén supply chain-directeur ziet zijn leveranciers in China kampen met leeglopende productielijnen en bedelen om orders. Daaraan toegeven leidt tot nog vollere magazijnen, maar wat is het alternatief? Stel dat die leveranciers hun productiecapaciteit moeten afbouwen; hoe snel kunnen ze dan weer opschalen als de vraag aantrekt?
CSCO-positie
Als het Private Equity Working Dinner één ding duidelijk maakt, is het wel dat investeerders meer dan ooit bereid zijn om met supply chain-directeuren het gesprek aan te gaan. Ze hebben de afgelopen jaren gemerkt dat supply chain een allesbepalende rol speelt in de bedrijfsvoering. Dat ziet ook Dominique van Wijnen van SCM Executives, die samen met Martijn Lofvers van Supply Chain Media het initiatief voor het evenement heeft genomen. ‘Wij krijgen steeds vaker rechtstreeks aanvragen van private equity-investeerders die iemand zoeken om de problemen in hun supply chain op te lossen.’
Die vraag is nieuw. Doorgaans gaan investeerders alleen op zoek naar een CEO en CFO. ‘Nu merken we dat investeerders zelf betrokken willen zijn bij de aanstelling van een chief supply chain officer (CSCO). Ze willen die functie invullen voordat de nieuwe bedrijfsstrategie wordt uitgerold’, weet Van Wijnen. ‘Tegelijkertijd krijgen we steeds meer verzoeken van CSCO-kandidaten die graag voor een private equity-investeerder aan de slag willen gaan. Tot voor kort waren ze daarover erg terughoudend vanwege het beeld dat private equity-investeerders alleen geïnteresseerd zijn in financiële prestaties en niet in de supply chain.’
Jeroen Both begrijpt de toegenomen aandacht voor supply chain. Als directeur van adviesbureau BLMC en investeerder in een aantal bedrijven staat voor hem vast dat een goed functionerende supply chain en goede financiële prestaties hand in hand gaan. ‘Steeds vaker krijgen wij de vraag hoe de supply chain maximaal kan bijdragen aan het rendement van de organisatie. Wat investeerders in ieder geval niet willen, is dat de supply chain de groeistrategie van het bedrijf in de weg staat.’
Financieel maken
Both legt de aanwezige investeerders en supply chain-directeuren kort uit hoe je je bedrijfsstrategie vertaalt in een supply chain-strategie. Hij adviseert om van buiten naar binnen te werken. ‘Bij alles wat je doet, draait het om de klantwaarde, of je nu product leader wilt zijn of streeft naar operational excellence of customer intimacy. De supply chain-strategie is een afgeleide daarvan. Als je die opstelt, is het belangrijk om de impact op de financiële prestaties te berekenen. Wat ik heel veel zie, is dat supply chain-directeuren alleen in volumes denken en vergeten de zaak financieel te maken.’
Slimstock benadrukt dat alleen financiële cijfers weinig zeggen. De leverancier van voorraadoptimalisatiesoftware krijgt regelmatig de vraag om een due diligence-onderzoek uit te voeren. ‘Dan onderzoeken wij de gezondheid van de voorraad’, zegt general manager Stefan Kooijmans. ‘Daarvoor kijken we ook naar de strategie van het bedrijf. Die moet je weten om de juiste voorraadstrategie te kunnen bepalen. Maar wij zien dat binnen veel bedrijven de kennis over de bedrijfsstrategie niet zo best is. Laat staan dat ze die kunnen vertalen naar operationele doelstellingen.’
Segmenteren
Kooijmans benadrukt dat er hoogstwaarschijnlijk niet één voorraadstrategie is die geldt voor het hele bedrijf. ‘Vaak verschilt de voorraadstrategie per productgroep. Daar moet je rekening mee houden.’ Hij geeft aan dat een goede voorraad ook afhangt van de kwaliteit van de voorraadplanners. Zijn zij in staat het assortiment op de juiste manier te segmenteren? Welke processen en systemen gebruiken ze om tot hun keuzes te komen? ‘Als je wilt weten hoe gezond de voorraad is, moet je dus niet alleen kijken naar de voorraadwaarde, maar naar het hele verhaal daarachter.’