‘Integraal snelheid brengen in bedrijfsvoering’
Het afgelopen jaar heeft veel losgemaakt. Voor bedrijven is het lastig om de markt op de juiste manier te bedienen. ‘De behoefte aan duiding en richting is groot’, weet Michel van Buren, oprichter en CEO van BLMC. ‘Maar meer technologie is niet het antwoord. Denk eerder aan duiding van data in relatie tot de bedrijfsstrategie.’
De onzekere tijden als gevolg van de pandemie hebben bij bedrijven de behoefte versterkt om (meer) grip op hun bedrijfsvoering te krijgen. Om voorraad, productie en planning beter in te richten en beter aan te sluiten op de vraag. ‘De neiging bestaat dan om de oplossing te zoeken in meer informatietechnologie. Leveranciers van software voor planning, operations en verkoop hebben het druk. Toch doen bedrijven er verstandig aan eerst een stap terug te doen en na te denken over hun bedrijfsstrategie. Dat komt eerst, de technologische invulling komt later’, vindt Van Buren.
Hij geeft aan dat er drie pilaren zijn die een goede keten schragen. ‘Allereerst moet je de bedrijfsstrategie centraal stellen. Al het andere is hier een afgeleide van. Vervolgens moet je de bijbehorende supply chain inrichten. En natuurlijk de commerciële invulling van de bedrijfsstrategie, zoals welke markt je wilt bedienen. En het mooie is dat je deze aspecten in onderlinge samenhang moet bekijken; je moet ze samenvoegen.’
Hij komt met een voorbeeld van een accountant die ziet dat een bepaalde markt verlies oplevert; deze wil dan dat onderdeel afstoten. Maar de commerciële man van het bedrijf kan juist besloten hebben om precies op dat terrein meer marktaandeel te willen kopen. Dan heb je het over een investering met een beredeneerde winst in de toekomst. Daarom moet je dergelijke vraagstukken integraal benaderen.
Download het trendinterview
Vul hieronder uw gegevens in en download het volledige trendinterview ‘Integraal snelheid brengen in bedrijfsvoering’.