Inside the box
Nu in alle kranten en op online nieuwsmedia te lezen valt dat de supply chains overal ter wereld kraken en piepen, denken ook allerlei buitenstaanders opeens over dit vakgebied te kunnen meepraten. Terwijl er sprake is van allerlei tekorten wereldwijd, bepleit een regeringsadviseur in Het Financieele Dagblad (FD) ineens dat de gronduitgifte voor ‘megaloodsen’ – distributiecentra of warehouses in mijn taal – de komende anderhalf jaar maar eens moet worden gestaakt. De recente bouw van dc’s van meer dan 50.000 vierkante meter door Zalando en Bol.com is hem namelijk een doorn in het oog. ‘Willen we wel de parkeerplaats van goederen van Europa zijn?’, rept hij als een ware demagoog.
Hij stelt, geheel ten onrechte, dat veel van deze dc’s zijn gebouwd voor het bedienen van de Europese markt. Maar slechts een enkel Amerikaans of Japans productiebedrijf opende de afgelopen jaren een nieuw Europees warehouse in ons land. De komst van dc’s van Zalando en Amazon naar Nederland komt natuurlijk voort uit de enorme groei van e-commerce.
Omdat wij Nederlanders meer en meer online bestellen en dit liefst dezelfde of de volgende dag geleverd krijgen, moeten de e-commercebedrijven, retailers en hun logistiek dienstverleners een netwerk aan fulfilment centers openen. E-fulfilment vergt nu eenmaal een heel andere logistiek dan die van complete pallets naar dc’s van retailers en rolcontainers naar winkels. Daarom openen ook Jumbo, Picnic en andere retailers de ene na de andere logistieke hub. De meeste nieuwe warehouses zijn bovendien ‘brown field’-projecten, kortom herontwikkeling van verouderde industrieterreinen.
Outside the box denken
In de reeks artikelen over de ‘verdozing van Nederland’ in het FD doet de hoofdredactie de suggestie ‘outside the box’ te denken. ‘Gebruik de daken voor sportvoorzieningen’, klinkt het. Een suffe suggestie van de hoofdredactie die door een verzekeraar meteen zal worden afgeschoten vanwege de veel te grote extra plafondbelasting. Een andere suggestie, het plaatsen van zonnepanelen, blijkt in de praktijk zeer moeilijk uitvoerbaar. Vraag maar aan Alliance Automotive. De regeringsadviseur en het FD doen er goed aan eens beter ‘inside the box’ van dc’s en warehouses te kijken om te zien wat daar schuilgaat aan robotisering en technologische innovaties.
Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl