Innovatieve oplossing Ikea Amsterdam maakt extern magazijn overbodig

Ikea Amsterdam

Ikea Amsterdam heeft door een innovatieve oplossing voor Click & Collect-bestellingen niet langer een extern magazijn nodig. In de grondig gerenoveerde vestiging zijn twee grote ophaalautomaten en pick up-kluisjes geïnstalleerd, waardoor klanten hun bestellingen nog makkelijker kunnen ophalen. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect-service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen ophalen. Bijvoorbeeld bij de Bestellen & Ophalen-afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis steeds naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. De transformatie van Ikea Amsterdam is daar een voorbeeld van. Grote Click & Collect-bestellingen worden er voortaan aangeboden in de ophaalautomaten, kleinere bestellingen in pick up-kluisjes.

De geavanceerde automaten – 8 meter hoog en 8,5 meter in doorsnee – doen denken aan een enorme frisdrankautomaat. Ikea-medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen dagelijks 480 bestellingen uitgeven. De nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannel-strategie van Ikea, gericht op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen bij Ikea. Onderzocht wordt nog of het mogelijk is de Click & Collect-service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Winkeltransformatie

Ikea AmsterdamOm in de winkel ruimte te creëren voor de automaten onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect-bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal opgeslagen in plaats van horizontaal, wat veel ruimte bespaart. Ook het volledig overstappen op zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter bijgevuld kan worden.

‘Ik ben trots op ons team’, meldt Youssef Zouhair, logistiek directeur van Ikea Nederland. ‘De implementatie van de ophaalautomaten en de herindeling van het magazijn waren niet eenvoudig. Toch zijn we geen dag dicht geweest omdat een groot deel van de verbouwingswerkzaamheden ’s avonds en ’s nachts plaatsvond. We durfden dit spannende project toch aan, omdat dit de ideale logistieke oplossing is voor zowel de klant als voor Ikea’, aldus Zouhair.

Extern magazijn overbodig

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna 8000 vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dit is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt inmiddels de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren. Eerder maakte Ikea van haar zelfbedieningsmagazijnen overigens ook al distributiecentra voor e-commerce.