Innovatie in supply chain kent verschillende benaderingen

supply chain-innovaties

Leidende bedrijven zien de absolute noodzaak van supply chain-innovaties in vanwege de huidige turbulente tijden. Wel lopen de benaderingen behoorlijk uiteen, bleek uit keynote-presentaties van onder andere Lego, PepsiCo, Metro, Versuni en Heineken tijdens het inNOWvate Supply Chain Event in Amsterdam op 22 mei. ‘Er gebeurt niets fantastisch als je geen oncomfortabele risico’s neemt’, hield futuroloog Magnus Lindkvist (foto) het publiek in de bioscoop voor. 

Door Marcel te Lindert 

Horecagroothandel Metro Cash & Carry in Oekraïne kampt sinds de Russische invasie met een personeelstekort van 20 procent in de 26 vestigingen met normaliter meer dan 3000 medewerkers. Door de oorlog zijn veel medewerkers gevlucht en strijden behoorlijk wat collega’s aan het front. Olena Vdovychenko, CEO van Metro, vertelde in een videoboodschap over de introductie van cashloze winkels als belangrijke innovatie: klanten scannen nu zelf hun boodschappen en rekenen digitaal af zonder hulp van caissières.

Futuroloog Magnus Lindkvist meldde dat de economie door de eeuwen heen een exponentiële ontwikkeling vertoont. Maar tegelijkertijd laat de turbulentie-index van politicologen Katherine Barbieri en Omar Keshk zien dat de wereld nog nooit zo onrustig was als nu. Lindkvist hield een vurig pleidooi voor creëren in plaats van concurreren. ‘Wie concurreert, belandt in een competitie. De winnaar krijgt een medaille, maar de verliezers ook.’

Circulariteit

Nu de turbulentie is toegenomen, staat Lego voor de uitdaging om de weerbaarheid en veerkracht van de supply chain te versterken. ‘Daarom moeten we blijven innoveren. Als we dat niet doen, worden we de Kodak van de speelgoedindustrie’, zei Carsten Rasmussen, Chief Operations Officer bij Lego. Lego is volop bezig om de plastic blokjes volledig circulair te maken.

Pierre Mille, tot voor kort Head of Global Supply Chain bij Versuni, liet weten dat deze afsplitsing van Philips druk bezig is met het realiseren van een circulair businessmodel. ‘In Brazilië hebben we een actie opgezet waarbij we geld gaven voor inlevering van elke airfryer van welk merk dan ook. Dat heeft geresulteerd in een grotere marktpenetratie en een verdrievoudiging van de omzet. De businesscase is zeer positief, maar achter de schermen hebben we wel processen moeten opzetten om al deze airfryers te demonteren en correct te recyclen.’

Start-ups en nieuwe tools

Voor een gestructureerde zoektocht naar innovatieve oplossingen creëerde food- en frisdankproducent PepsiCo een heel ecosysteem voor start-ups. David Schwartz, Global Vice President Tech Venturing & Innovation bij PepsiCo Labs, liet weten dat inmiddels 3000 start-ups zijn beoordeeld, wat heeft geleid tot 200 pilots in fabrieken en de distributie. In totaal 30 start-ups zijn nu bezig hun oplossingen op grote schaal binnen PepsiCo te implementeren.

Binnen Heineken is de innovatie voor een belangrijk deel gericht op supply chain planning. Met de introductie van een centraal en geïntegreerd planningslandschap kan de multinational met wereldwijd 160 brouwerijen, voortgekomen uit vele fusies en overnames, op lokaal niveau de juiste zakelijke beslissingen nemen.

‘Daarbovenop hebben we een extra laag gecreëerd waar de innovatie plaatsvindt’, meldde Wilko Sierksma, Director Global Planning bij Heineken. ‘We ontwikkelen er specifieke tools voor specifieke problemen. Het startpunt is altijd een use case, een concreet probleem dat we willen oplossen. Wat we in supply chain moeten doen, is scherper definiëren wat die use case is. Dan kunnen we een passende oplossing bouwen.’