Ingestorte fietsverkoop Accell trekt hard aan

Accell

De uitbraak van het coronavirus zorgde ervoor dat fietsengroep Accell uit Heerenveen de productie met 70 procent terug moest brengen. In veel Europese landen moesten de fietsenwinkels op last van de overheid sluiten om verspreiding van het virus tegen te gaan. Inmiddels zorgt datzelfde virus ervoor dat fietsen als alternatieve manier van vervoer ineens erg in trek is. Het stemt de fabrikant optimistisch, maar tegelijkertijd is er ook de vrees voor een nieuwe virusuitbraak. ‘Niemand weet wat het najaar brengt.’

Accell – vooral bekend van de merken Batavus, Sparta en Koga – komt uit een diep dal. Nadat in maart de productie grotendeels moest worden stilgelegd, werd bij de banken aangeklopt voor een extra lening van 50 miljoen euro. Ook deed de onderneming een beroep op steunmaatregelen van de overheid, bericht het FD. Inmiddels lijkt het tij te keren. In tal van Europese landen stimuleren overheden het gebruik van de fiets met fiscale voordelen en investeringen in de infrastructuur. Het wordt gezien als gezond alternatief voor het openbaar vervoer in deze tijden van corona.

Verstoring productieketen door fabriekssluitingen

Goed nieuws dus voor de fietsenfabrikanten. Toch is volgens CFO Ruben Baldew van Accell de productie nog lang niet terug op het oude niveau: ‘We zitten nu rond de 50 procent’, meldt hij in het FD. Dat heeft te maken met de 1,5 meter afstand die gehouden moet worden en die niet haalbaar is bij een volledige bezetting. Ook was sprake van een verstoring van de productieketen door fabriekssluitingen in Azië en Europa. ‘Je hoeft maar een paar componenten te missen en je hebt een probleem om een fabriek op te starten.’ Zo komen de fietsframes voor een groot deel uit China en Taiwan.

Inmiddels zijn de fietsenwinkels in de meeste landen weer open en trekt de vraag – mede door het mooie weer – aan. Toch waakt Baldew voor te veel optimisme. ‘In Duitsland, een belangrijke markt, waren de winkels in maart en april gesloten; dat zijn belangrijke maanden. We gaan nu kijken hoe dat terugkomt.’ Ook is de toeleveringsketen nog maar net weer opgestart. Gelukkig beschikt Accell over grote voorraden; iets dat vóór de coronacrisis nog als een probleem gezien werd vanwege de druk die dat legt op het werkkapitaal. Nu kan het bedrijf er gelukkig mee voorzien in de stijgende vraag, ondanks de productieproblemen.

Uitbreiding internetverkoop

Wel blijft Accell beducht voor een tweede virusuitbraak later dit jaar. De hand blijft voorlopig dus even op de knip. ‘Als Covid-19 ons iets leert, dan is dat wel de omgang met onzekerheid, met volatiliteit. Het ziet er nu goed uit, maar niemand weet wat het najaar brengt’, aldus Baldew. Overigens verkoopt Accell ook al wel tweewielers via internet, maar heeft het hier nog geen centraal platform voor. Om te kunnen anticiperen op eventuele nieuwe lockdowns wil het bedrijf daarom de al bestaande internetverkoop van bijvoorbeeld Raleigh en Haibike de komende maanden ook uitrollen voor andere merken.

Bron: FD