‘In control’ bij het coronavirus
Zo langzamerhand wordt het iedereen duidelijk dat de bevoorrading vanuit China stagneert als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Containers wachten op de kades in Hongkong en Shanghai en fabrieken staan stil. Welke impact heeft het coronavirus op de supply chain en het bedrijfsleven?
De dreigende pandemie door het coronavirus heeft zowel impact op de fabrieken (alle categorieën) in China, als de transportketens van vliegtuigen, schepen en treinen. Zodra de keten weer tot stand komt, zal het dringen worden om prioriteit te verwerven. De impact van Covid-19 zal door materiaaltekorten daarom wel een aantal maanden voelbaar zijn.
Toen in 2003 de SARS-epidimie uitbrak, verbleef ik als expat in Taiwan. De staf van alle afdelingen in de getroffen gebieden Donguan en Taiwan werd in drie roulerende groepen verdeeld; twee op kantoor – in gescheiden gebouwen – en eentje thuis. Gelukkig liep het voor ons goed af en werden er geen besmettingen vastgesteld, maar elk bezoek aan een winkel in de buurt was omgeven van overwegingen hoe besmetting te voorkomen.
Coronavirus zorgt voor overuren inkoopgroep
Voor de bedrijfsvoering van iedere firma met leveranciers in China is het nu aftasten welke levering wanneer doorkomt. De eigen inkoopgroep zal overuren moeten maken om transparantie in de keten te krijgen, maar zal niet opgewassen zijn tegen het aantal te volgen leveranciers en de dynamische veranderingen van de meeste van de leveringen.
De afdeling zal opnieuw moeten kijken naar beschikbaarheid van de componenten om productievloer en/of leveringen te plannen. De verkoopafdeling zal klanten waarschijnlijk meerdere keren moeten teleurstellen na tussentijdse verschuivingen, waardoor de geplande omzet onder druk komt te staan.
De meeste systemen om de keten aan te sturen bieden geen oplossing, omdat die zijn opgezet met vaste, periodieke (wekelijkse) informatie waarvan de inhoud nu ook niet wordt ververst. Dit omdat de medewerkers in China veelal zelf ook niet aanwezig zijn.
Control Tower
In de huidige crisissituatie is het noodzakelijk de verschillende informatiesystemen in de supply chain via internet te koppelen. Op die manier ontstaat een eerste vorm van een Control Tower, waar duidelijk wordt welk probleem het bedrijf als eerste moet aanpakken. In het geval dat er meerdere containers staan te wachten op de kade of de luchthaven, kan het bedrijf kiezen voor een duurdere, snellere afhandeling van een specifieke container voor onderdelen voor prioriteitsorders.
Zo kan bijvoorbeeld de Control Tower van Hewlett Packard Enterprise klantenorders dynamisch door de logistieke keten heen volgen, waardoor het bedrijf orders veel betrouwbaarder kan afleveren en zelfs de doorlooptijd heeft kunnen halveren.
Ook de huidige situatie met Covid-19 toont weer aan hoe essentieel het is om goed vertegenwoordigd te zijn in China via een agency of bureau, waarbij het topmanagement – zodra mogelijk – naar het land afreist om de bedrijfsvoering te stabiliseren. En vooral ook relaties aan te halen met belangrijke leveranciers.
Jan Roodenburg, voormalig verantwoordelijke voor de supply chain bij Hewlett Packard Enterprise EMEA en voor die van Philips Multi Media Systems vanuit Taiwan