Iedereen moet vroeg of laat duurzaamheid omarmen
Sommige bedrijven maken serieus werk van duurzaamheid, terwijl andere op de oude voet blijven doorgaan. Welke factoren bepalen of duurzaamheid wel of niet is opgenomen in de bedrijfsstrategie? En welke stappen moeten de achterblijvers zetten om ook het gedroomde Utopia te bereiken? ‘Misschien voelen sommige bedrijven nu nog geen druk om te investeren in duurzaamheid. Maar dat is een kwestie van tijd.’
Er dreigt een tweedeling in het bedrijfsleven te ontstaan. Het ene deel van de bedrijven is volop aan de slag met duurzaamheid en probeert zich op dat vlak te onderscheiden van de concurrentie. Het andere deel blijft achter. Deze bedrijven hebben geen klanten die vragen naar duurzaamheid en zien ook geen concurrenten zich daarmee bezighouden. Waarom zouden zij dan investeren in een duurzame supply chain die duurzame producten en diensten voortbrengt?
De tweedeling volgt uit het onderzoek van Anna Zwiggelaar, die de afgelopen maanden dertien supply chain managers heeft geïnterviewd. ‘De koplopers hebben duurzaamheid opgenomen in hun strategie. Die is leidend bij het productontwerp en in het productieproces en dat dragen ze ook uit. Deze koplopers hebben bovendien concurrenten die bezig zijn met duurzaamheid. Sommige bedrijven willen daarom per se voorop blijven lopen, terwijl andere juist niet willen achterblijven. Dat stimuleert het nemen van duurzame beslissingen’, verklaart Zwiggelaar. Zij heeft met het onderzoek haar masterstudie Supply Chain Management aan de Rijksuniversiteit Groningen met succes afgerond.
De supply chain managers van de groep achterblijvers houden zich niet bezig met duurzaamheid. Ze hebben niet het idee dat duurzaamheid wordt meegenomen in de besluitvorming elders binnen het bedrijf, ook niet in de directiekamer. ‘Binnen deze bedrijven heerst de perceptie dat duurzaamheid leidt tot duurdere producten. Ze zijn bang dat initiatieven op dat vlak leiden tot hogere kosten dan die van de concurrenten, waardoor ze zich uit de markt prijzen. En ze hebben niet het idee dat… … …
Verder lezen?
Het volledige Managementartikel (6-pagina’s) is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem dan nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine. >>