Houthi’s vallen na Gaza-deal alleen nog Israëlische schepen aan

Houthi’s

De Houthi-rebellen zullen hun aanvallen op het scheepvaartverkeer in de Rode Zee voortaan beperken tot aan Israël gelieerde schepen. Dat heeft hun spreekbuis, het Humanitarian Operations Coordination Center (HOCC), laten weten na het sluiten van de Gaza-deal. Ze stellen daarbij wel de voorwaarde dat het staakt-het-vuren volledig wordt uitgevoerd. Dat meldt persbureau Reuters.

Het Jemenitische HOCC liet weten dat het de ‘sancties’ stopzet tegen schepen die eigendom zijn van Amerikaanse of Britse personen of entiteiten, evenals schepen die onder hun vlag varen. Wel zullen ‘in het geval van agressie tegen de Republiek Jemen door de Verenigde Staten van Amerika, het Verenigd Koninkrijk of de Israëlische entiteit, de sancties tegen de agressor opnieuw worden ingesteld’, aldus het HOCC in een e-mail van 19 januari aan functionarissen van de scheepvaartindustrie.

Meer dan honderd aanvallen

Veel van ’s werelds grootste rederijen varen niet langer via de Rode Zee uit angst voor de Houthi-aanvallen. Zij geven de voorkeur aan een route via zuidelijk Afrika. De door Iran gesteunde Houthi’s hebben sinds november 2023 al meer dan honderd aanvallen op schepen uitgevoerd. Daarbij werden twee schepen tot zinken gebracht, een ander in beslag genomen en ten minste vier zeelieden gedood. De rebellen richten zich op de zuidelijke Rode Zee en de Golf van Aden, die met elkaar verbonden zijn door de smalle zeestraat Bab al-Mandab, een knooppunt tussen de Hoorn van Afrika en het Midden-Oosten.

Nog niet klaar voor terugkeer op Rode Zee

Een terugkeer naar de handelsroute over de Rode Zee durven leidinggevenden uit de scheepvaart, verzekeringen en detailhandel momenteel echter nog niet aan. Ze lieten Reuters weten daarvoor nog niet klaar te zijn vanwege de onzekerheid over de belofte van het HOCC. Een woordvoerder van de Duitse rederij Hapag-Lloyd liet maandag weten dat het bedrijf de situatie goed in de gaten houdt en voegde eraan toe: ‘We zullen terugkeren naar de Rode Zee wanneer het veilig is om dat te doen.’ Ook verzekeraars wachten eerst nog even af om te bepalen of de premies voor oorlogsrisico’s al kunnen dalen.

Geloofwaardigheid ondermijnd

Die terughoudendheid is begrijpelijk, omdat de Houthi’s de afgelopen maanden ook schepen aanvielen op basis van verouderde informatie, stelt Jakob Larsen, chief safety & security officer bij scheepvaartorganisatie BIMCO. ‘Ze hebben ook verschillende valse beweringen gedaan over succesvolle aanvallen, waardoor hun geloofwaardigheid enigszins is ondermijnd. Ervan uitgaande dat het staakt-het-vuren standhoudt en de VS ook afziet van het gebruik van geweld, wordt verwacht dat scheepvaartmaatschappijen hun activiteiten door de Rode Zee geleidelijk zullen hervatten’, aldus Larsen.