Henkel wint tweede SCM Global Pub Quiz
Covid-19 heeft behalve veel verstoringen in de supply chain ook mooie dingen opgeleverd. Zoals de nieuwe traditie om het jaar af te sluiten met een wereldwijde pub quiz over supply chain management. Quizmaster Martijn Lofvers legde de deelnemers aan de tweede aflevering 25 meer en minder lastige vragen voor. Het team van Henkel haalde de hoogste score en wint een Knowledge Quest, gefaciliteerd door de nieuwe kennisbank SCM Wisdome.
Door Marcel te Lindert
Welke supply chain professor heeft de Risk Exposure Index geïntroduceerd? Welke supply chain start-up heeft een succesvolle blockchain-pilot met BASF, Motherson en Porsche uitgevoerd? En welk bedrijf heeft in 2008 een algoritme ontwikkeld tegen het opslingereffect? Deelnemers die het antwoord op deze vragen schuldig moesten blijven, mochten zich volgens quizmaster Martijn Lofvers toch een beetje winnaar van de tweede SCM Global Pub Quiz noemen. ‘Iedereen die iets leert, is immers een winnaar.’
Lofvers wees met zijn uitspraak op een artikel dat begin november in Harvard Business Review verscheen. De auteurs stellen daarin dat het vermogen om te leren één van de belangrijkste competenties is geworden. Zij citeren Reid Hoffman, de oprichter van LinkedIn, die zoekt naar ondernemers met een oneindige leercurve voordat hij zijn geld investeert. Dat zijn dus ondernemers die snel en continu blijven leren. Satya Nadella, CEO van Microsoft, benadrukt het belang van leren met de stelling dat de ‘learn-it-all’ altijd beter zal presteren dan de ‘know-it-all’.
25 meerkeuzevragen
Tijdens de SCM Global Pub Quiz viel genoeg te leren. De deelnemers kregen 25 meerkeuzevragen, verdeeld over vijf categorieën: leiderschap, innovatie, planning, duurzaamheid en talentontwikkeling. Daaronder zaten vragen die volgens Lofvers iedere supply chain professional zonder nadenken moet kunnen beantwoorden. Zoals de vraag welke vier KPI’s volgens de invloedrijke analyst Lora Cecere de meeste impact hebben op waardecreatie. Enkele vragen deden een beroep op de historische kennis van de deelnemers, zoals die over hoeveel ton materieel tijdens de militaire operatie D-Day op de Normandische kust werd gelost.
De vragen komen stuk voor stuk uit SCM Wisdome, de digitale kennisbank van Supply Chain Media waarin onder meer alle content van Supply Chain Movement is opgenomen. Deze kennisbank maakt gebruik van machine learning om gebruikers de content te verstrekken die relevant is voor hun functie. Dankzij deze tool is het Lofvers gelukt in slechts twee middagen een evenwichtige en uitdagende vragenlijst over uiteenlopende onderwerpen samen te stellen.
Knowledge Quest
Dat supply chain professionals nooit uitgeleerd zijn, blijkt uit de uitslag. Geen enkel team haalde een perfecte score. Op een gedeelde tweede plaats eindigden de teams van Harman International, Oracle en Dare 2 Deliver met zestien goede antwoorden. Winnaar werd het team van Henkel (foto onder) met zeventien goede antwoorden: een score van 68 procent. Als prijs krijgen zij een Knowledge Quest: een drie weken durend programma waarin de medewerkers van Henkel met behulp van SCM Wisdome een pitch over supply chain-innovatie voorbereiden.
Lofvers legt uit wat de prijs inhoudt: ‘In feite gaat het om een innovatietraining. Medewerkers krijgen de opdracht om uit te zoeken in welke supply chain start-up hun bedrijf moet investeren. Daarvoor krijgen ze drie weken lang toegang tot SCM Wisdome. Elke dag krijgen ze een artikel dat hen helpt om een beter idee te krijgen over de bedrijfsstrategie en de start-up die daarbij aansluit. Vervolgens is het de bedoeling dat zij een pitch geven aan hun leidinggevende.’
Juiste antwoorden
Nieuwsgierig geworden naar de antwoorden op de aangehaalde vragen in dit artikel? Hier volgen de antwoorden:
- Welke supply chain professor heeft de Risk Exposure Index geïntroduceerd: professor David Simchi-Levi.
- Welke supply chain start-up heeft een succesvolle blockchain-pilot met BASF, Motherson en Porsche uitgevoerd: CircularTree.
- Welk bedrijf heeft in 2008 een algoritme ontwikkeld tegen het opslingereffect: DSM.
- Welke vier KPI’s hebben volgens de invloedrijke analyst Lora Cecere de meeste impact op waardecreatie: groei, marge, omloopsnelheid en return on invested capital.
- Hoeveel ton materieel is tijdens de militaire operatie D-Day op de Normandische kust gelost: 289.827 ton.
Volgende keer ook meedoen aan de SCM Global Pub Quiz? Reserveer dan alvast 15 december 2022 in de agenda.