Henk-Jan Groeneveld, Rexel: ‘Digitalisering hoog op de agenda’
Henk-Jan Groeneveld is de nieuwe Supply Chain Director van Rexel. Hij komt van Bugaboo, waar hij de functie van Director Supply Chain bekleedde. In zijn nieuwe baan bij de elektrotechnische groothandel staat de digitalisering in de supply chain hoog op de agenda. ‘We hebben een behoorlijke periode van groei doorgemaakt waarbij we merken dat we tegen de grenzen van onze supply chain-organisatie aanlopen.’
Vanwaar de overstap?
‘Ik werkte tien jaar bij Bugaboo (kinderwagenfabrikant, red.) en heb daar de ontwikkeling van de supply chain mogen leiden en veel bereikt. Zoals het opzetten van de supply chain voor e-commerce wereldwijd en uitbreiding naar de Aziatische markt. In 2018 veranderde de inrichting van de supply chain-functie na de verkoop van het bedrijf aan een private equity-fonds. Door de verandering van een centrale naar een decentrale aansturing werd mijn functie minder interessant en dat was voor mij hét moment om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Na een korte tijd ad-interim te hebben gewerkt bij Polaroid als Head of Global Logistics, kreeg ik de tip over deze functie bij Rexel. Al snel was ik enthousiast over het bedrijf en de functie.’
Wat houdt je functie in?
‘Bij Rexel, een elektrotechnische groothandel met een Frans moederbedrijf, ben ik verantwoordelijk voor de supply chain in Nederland. We hebben 22 verkoopvestigingen, een kantoor in Zoetermeer voor ondersteunende diensten en een eigen distributiecentrum in Bleiswijk, waar alleen al ruim 100 mensen werken.’
Waarom was je ‘the right man for the job’?
‘Een mix van commerciële en supply chain-ervaring die goed past bij de uitdagingen in de functie gaf de doorslag, naast de goede fit met het team.’
Wat staat er op de agenda?
‘Hoog op de agenda staat de digitalisering in de supply chain. Als groothandel is onze toegevoegde waarde het ontzorgen van onze klanten en het continu verbeteren van het gemak van zakendoen met ons; daarvoor hebben we het programma Rexel Easy. We hebben een behoorlijke periode van groei doorgemaakt – de omzet is in enkele jaren met 50 procent gegroeid – waarbij we merken dat we tegen de grenzen van onze supply chain-organisatie aanlopen.’
Wat zijn de concrete stappen?
‘We zijn bezig met een flink aantal projecten om de supply chain klaar te maken voor de volgende fase van groei. Uitbreiding van het dc met 25 procent in het komende halfjaar. Daarnaast start een project om ons transportnetwerk te herzien en zijn we op 21 oktober begonnen om ons ERP-systeem Infor naar de cloud te brengen. In mijn visie staat de integrale samenwerking, intern en extern, met klanten en leveranciers, uitwisseling van informatie en het vermogen tot aanpassen centraal. Waarbij het belangrijk is om goede mensen om me heen te hebben. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om een succesvol team te hebben, daar ga ik ook nu weer in investeren.’