Henk Gerritsen, Thales: ‘Jarenlange krimp opeens omgeslagen naar extreme groei’
Thales ontwerpt en fabriceert producten die de wereld veiliger maken. De grootste Nederlandse productielocatie in Hengelo is voortgekomen uit Hollandse Signaalapparaten en maakt nog altijd militaire elektronische toepassingen. Henk Gerritsen stuurt de industrialisatie en productie aan van Naval, het bedrijfsonderdeel dat onder andere radarapparatuur voor Defensie maakt. Daarnaast leidt hij hier het opschalingsproject, want ‘na jarenlange krimp is de uitdaging nu om snel op te schalen’.
De meeste mensen kennen Thales als defensiespecialist, met name als leverancier van geavanceerde radarsystemen. Veel minder bekend is dat er bij het moederbedrijf maar liefst 77.000 mensen werken (van wie circa 2000 in Nederland) en dat het bedrijf naast defensie zich ook richt op cybersecurity, het beschermen van digitale identiteit en lucht- en ruimtevaart. Van paspoorten tot tv-schermen in vliegtuigen en van communicatiesatellieten tot simkaarten, Thales is van vele markten thuis. De kern: bescherming van onze fysieke en virtuele veiligheid.
In Hengelo is de grootste vestiging van Nederland gesitueerd, waar ook het bedrijfsonderdeel huist dat radarsystemen voor marineschepen ontwerpt en produceert. Eind jaren 80 maakte dit bedrijf, toen nog Hollandse Signaalapparaten, faam met Goalkeeper. Een jonge Henk Gerritsen stond verbluft van de technologie, die hij zijdelings leerde kennen tijdens zijn dienstplicht bij de luchtmacht.
Omdat hij er inmiddels achter was dat hij de verkeerde opleiding had gekozen en zoekende was, trad hij na zijn dienstplicht bij de luchtmacht in dienst en volgde er een opleiding werktuigbouwkunde. Hij sleutelde aan F-16-motoren en zette zijn eerste schreden op het vakgebied logistiek toen Nederland F-16’s naar Villafranca stuurde in het kader van operatie Deny Flight.
‘Er was weinig logistieke kennis voor een operatie van dergelijke omvang en ik zag dat een aantal mensen het overzicht totaal verloor. Ik ben altijd wel initiatiefrijk en nam een actieve rol. Hoewel ik destijds niet veel wist van logistiek, begreep ik wel dat als je een container efficiënter inpakt en je er maar twee in plaats van drie hoeft te verschepen, dit veel verschil uitmaakt in het proces.’ Met gezond verstand en learning-on-the-job ontwikkelde hij zich tot logisticus. … … …