Helft consumenten houdt rekening met milieu bij online bestellingen
De helft van de Nederlandse consumenten houdt tegenwoordig meer rekening met het milieu als ze online bestellingen doen. Dat betekent echter niet dat ze mínder online gaan kopen. Integendeel: bijna de helft van de consumenten verwacht in de toekomst meer producten thuis te laten bezorgen. Wel tonen ze een toenemende interesse in de meest duurzame bezorgoptie die webshops bieden en in het combineren van meerdere bestellingen tot één bezorging. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes naar het sentiment onder consumenten over thuisbezorging via e-commerce.
Softwareleverancier Descartes ondervroeg voor het onderzoek 8000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 500 uit Nederland. Van de Nederlandse consumenten zegt 49 procent rekening te houden met het milieu bij het doen van een aankoop, en dit aandeel stijgt tot meer dan 60 procent onder de wat jongere kopers. 33 procent van de Nederlandse consumenten wil ook graag weten wat de meest milieuvriendelijke bezorgoptie is. Ook is 30 procent geïnteresseerd in de optie om verschillende bestellingen te combineren en op één moment te laten bezorgen aan het einde van de week.
Meer thuisbezorging door eenvoudiger online bestelproces
Iets minder dan de helft van de Nederlandse consumenten (46%) geeft aan evenveel online bestellingen te doen als een jaar geleden. 44 procent doet dat minimaal eens in de twee weken. Wel verwacht 47 procent in de toekomst een groter deel van hun aankopen thuis te laten bezorgen. De ondervraagden geven hiervoor als belangrijkste reden dat het online bestelproces eenvoudiger is geworden (53%), gevolgd door het gemak om hun bestelde producten ergens op te halen (51%). De kosten van de bezorging (74%) en tracking (73%) zijn voor consumenten de belangrijkste elementen van het bezorgingsproces.
Precisie belangrijker dan snelheid bij bezorgen
Ruim twee op de drie (67%) Nederlandse consumenten geeft ook aan in drie maanden tijd een probleem met de bezorging van pakketten te hebben gehad. De drie belangrijkste problemen zijn allemaal tijdgerelateerd: de bezorging vond bijvoorbeeld op een ander tijdstip plaats dan verwacht (23%), de bezorging vond veel later plaats dan verwacht (21%) of het aangeboden moment om te bezorgen kwam niet overeen met het tijdstip dat de consument graag zou zien (19%).
Een exact tijdstip van de bezorging gaat wel boven snelheid: 38 procent van de consumenten gaf aan een precies bezorgingsmoment te verkiezen boven snelheid van de levering. Als gevolg van de ondervonden bezorgingsproblemen verloor meer dan een kwart (28%) van de respondenten het vertrouwen in het verantwoordelijke bezorgbedrijf, 21 procent meldde als gevolg hiervan het vertrouwen in de retailer te zijn kwijtgeraakt. 17 procent gaf zelfs aan helemaal geen producten meer te bestellen van deze retailer.