HBM Machines zet nieuw WMS in tegen personeelsschaarste
Personeelsschaarste heerst ook in de Nederlandse magazijnen. Gereedschappenleverancier HBM Machines implementeerde daarom voor zijn nieuwe distributiecentrum (dc) een geavanceerd Warehouse Management Systeem (WMS) om zo tot een hogere productiviteit van het bestaande personeel te komen.
Door Harm Beerens
Het snelgroeiende HBM Machines in Waddinxveen heeft de ambitie de grootste online gereedschapswinkel van Europa te worden. ‘Om onze groeiambities te kunnen verwezenlijken, hebben we een efficiënte en schaalbare supply chain nodig’, vertelt de door HBM ingehuurde projectleider Edwin Warmerdam van MoveBeyond tijdens Elevate van WMS-leverancier Körber in Rotterdam. ‘Het is moeilijk aan personeel te komen en we hebben ieder jaar, rond november, een enorme seizoenspiek in de vraag. We zijn recent naar een nieuw dc in Waddinxveen verhuisd en willen hier zoveel mogelijk in mechaniseren. Dan heb je een geavanceerd WMS nodig, van een leverancier die veel in ontwikkeling investeert. Tegelijkertijd wilden we een WMS-leverancier die ook aandacht heeft voor kleinere klanten. De combinatie van het internationale Körber samen met het lokaal gerichte Veeloo Logistics was voor ons dus ideaal.’
WMS-software van Körber
Frank Veenendaal van consultancybureau Veeloo Logistics begon twee jaar geleden met businesspartner Marcel de Looper een nieuw WMS-bedrijf en legde zich daarbij volledig toe op de WMS-software van Körber. ‘We lopen al een tijdje mee in WMS-land en we zien dat warehouse logistics in de loop der jaren steeds belangrijker is geworden. Voor bedrijven als Zalando is het zelfs een kernactiviteit’, aldus Veenendaal. ‘Toen we twee jaar geleden een nieuw bedrijf wilden starten, gericht op verkoop en implementatie van WMS, zochten we een leverancier die hier de juiste software voor biedt en waar we een partnerschap mee konden aangaan. Körber staat internationaal goed bekend, onder andere door de overname van het Amerikaanse Highjump in 2017, maar had in Nederland nog weinig voet aan de grond. Kortom, voor ons de ideale partij om mee in zee te gaan.’ Met online gereedschappenhandel HBM Machines en outdoorspecialist Obelink heeft Veeloo de eerste WMS-klanten inmiddels live.
Toolbox aan functionaliteit
Gezien de krappe arbeidsmarkt is het voor HBM belangrijk om met bestaand personeel tot een zo hoog mogelijke productiviteit te komen. De vele mogelijkheden die het nieuwe WMS hiervoor bevat, openbaarden zich tijdens de implementatie, meldt Warmerdam. ‘We zijn in eerste instantie live gegaan met een standaardconfiguratie die Veeloo voor ons had ingericht, maar de echte optimalisatieslagen hebben we pas daarna doorgevoerd. Denk aan het slim bundelen van orders voor batchpicking. Of aan dubbelspel, waarbij heftruckschauffeurs opslag- en orderpickhandelingen combineren om zo min mogelijk tijd te verliezen. We kwamen er eigenlijk tijdens de implementatie pas achter wat een toolbox aan functionaliteit het WMS van Körber bevat om deze procesverbeteringen te ondersteunen’, aldus Warmerdam.
Mix van mechanisering en manueel
‘Wij zien momenteel een enorme behoefte bij bedrijven om binnen hun magazijnoperaties minder afhankelijk te zijn van handmatige arbeid’, vertelt Chief Technology Officer Sean Elliott van Körber. ‘Er is veel belangstelling voor gemechaniseerde material handling-systemen, voice picking en robotisering met bijvoorbeeld Autonomous Mobile Robots (AMR’s). Bij steeds meer bedrijven ontstaat er een mix van gemechaniseerde en manuele magazijnprocessen die met allemaal verschillende, leveranciersspecifieke warehouse control-systemen worden aangestuurd. Een belangrijk nieuw product dat we hier in Rotterdam lanceren, is het zogenaamde Unified Control System (UCS), een leveranciersonafhankelijke tussenlaag waarmee je al die verschillende vormen van warehouse-technologie optimaal met elkaar laat samenwerken.’
Magazijnwerk prettiger maken
Maar ook in de WMS-software die Körber levert, worden functies toegevoegd die specifiek inspelen op personeelsschaarste, zegt Elliott. ‘Het is belangrijk dat je het werken in een magazijn zo prettig mogelijk maakt voor mensen. We proberen onze user interfaces heel gebruiksvriendelijk te maken door bijvoorbeeld zaken als gamificatie toe te voegen. Daarnaast is het zaak dat medewerkers vertrouwen krijgen in de aanwezigheid van mechanisering. In het begin zagen mensen er tegenop om met robots te werken, maar dat is totaal onterecht gebleken. AMR’s nemen het zware en saaie werk van ze over. Ik kom bij klanten waar medewerkers de robots echt als collega’s beschouwen en daardoor meer plezier in hun werk ervaren.’
Ook gebrek aan engineers
In de logistiek is niet alleen gebrek aan ‘handjes’, aan operationeel magazijnpersoneel, er is ook een tekort aan engineers die de geautomatiseerde magazijnsystemen in de lucht moeten houden. Körber hanteert volgens Elliott een zogenaamde low code/no code-strategie, waarbij de WMS-software zo is opgezet dat bedrijven deze zo veel mogelijk zelf kunnen configureren. ‘Dat is een groot voordeel’, erkent Warmerdam van HBM. ‘Je kunt zelf allerlei optimalisaties doorvoeren zonder dat je je leverancier of je implementatiepartner nodig hebt. Wij willen dit in de toekomst zeker ook gaan doen, maar op dit moment hebben we hiervoor nog niet de juiste skills in huis. Die hoopt HBM in de toekomst wel te krijgen, door opleiding van bestaande engineers of aanvulling van het team, maar ook daar zie je dat het moeilijk is aan goede mensen te komen.’