Harman besteedt fulfilment uit aan Arvato

Harman

Het snelgroeiende Harman International heeft Arvato Supply Chain Solutions als nieuwe logistiek partner gekozen. Arvato is in die hoedanigheid verantwoordelijk voor het voorraadbeheer van lifestyle-audioproducten in het hele EMEA-gebied. Het bevoorraadt niet alleen de detailhandel met producten van de belangrijkste merken uit de bedrijfsgroep, zoals Harman Kardon en JBL, maar realiseert binnen de e-commercetak ook de levering aan de eindconsument.

De afgelopen jaren verzesvoudigde de verkoop van Harman Lifestyle; een groei die enorme impact op de supply chain had. Ingrijpende veranderingen konden daarom niet langer uitblijven, meldt Henri Colijn, senior-directeur Operations EMEA bij Harman. Logistiek dienstverlener Arvato werd daarom ingeschakeld voor het bieden van hulp bij het implementeren van de veranderingen die noodzakelijk waren voor de groei en voor ondersteuning bij de transitie tot een proces- en datagestuurde organisatie.

Alle fulfilmentdiensten voor Harman worden in Gennep uitgevoerd. Daar runt Arvato een hypermoderne logistieke campus van circa 165.000 vierkante meter voor verschillende klanten uit de sectoren Tech, consumentengoederen en gezondheidszorg. Harman heeft een opslagcapaciteit van 20.000 pallets en totaal 26.000 m2 in gebruik. ‘Met onze fulfilmentoplossing voor Harman behalen we nu een ratio van bijna 100 procent. Ook in piektijden bedienen we hiermee onze klanten naar tevredenheid’, licht Martijn Nielen, managing director voor Nederland bij Arvato, toe.

Geautomatiseerd pick- en packproces

Na analyse van Harman’s B2B- en B2C-takken werd de automatiseringstechniek voor het pick- en packproces geïnstalleerd om zowel de B2B-orders met specifieke eisen voor de Europese detailhandel als de online B2C-bestellingen van de eindconsument te verwerken. Zo gebruikt Arvato bijvoorbeeld geautomatiseerde oplossingen om de dozen aan het begin van het proces automatisch te vouwen. Aan het einde wordt scantechnologie toegepast om de hoogte van de producten in de doos te meten. Vervolgens wordt de doos automatisch op het kleinst mogelijke formaat gesneden, gesloten en gelabeld.

Het op maat snijden van de dozen scheelt in de verzendkosten en bovendien wordt de eindconsument niet meer met vulmateriaal geconfronteerd. Ook is het een belangrijke stap richting meer duurzaamheid. Omdat de pakketten niet onnodig groot zijn, kunnen ook de transportcapaciteiten beter worden benut en is de gemiddelde CO2-voetafdruk per geleverde order bovendien kleiner.

Douane-entrepot

Door de centrale ligging binnen West-Europa, in een logistieke hotspot met een goede infrastructurele aansluiting, vormt Gennep een belangrijke toegangspoort tot Europa. ‘Ons logistiek centrum functioneert ook als douane-entrepot, waarvoor we eigen vergunningen en een directe koppeling met de Nederlandse douane hebben’, aldus Nielen. Zo is er een team van 25 medewerkers op de locatie werkzaam om klanten te helpen bij alle douanegerelateerde zaken.