Grolsch richt organisatie in op onzekerheid in bierketen

Bierbrouwer Grolsch kon vroeger vertrouwen op standaarden: de capaciteit van deze productielijn is X, de lead time voor levering van deze grondstof is Y, en bij deze marketingcampagne betekent dat Z extra verkoop. Met behulp van deze standaarden, die alle supply chain-schakels met elkaar verbinden, kon je een jaarplan vertalen naar een optimaal detailplan. Wat meestal werd gerealiseerd. Maar standaarden zijn steeds minder betrouwbaar en productieplanningen daardoor niet meer dan een streven.

‘Dat voelt alsof je logistieke schaakbord en de bewegingen die je stukken daarop kunnen doen zich continu wijzigen’, vertelt Supply Chain Manager Ferran Ruiz van Grolsch. ‘Je kunt steeds slechter vooruitzien. Daarom richten we onze organisatie zo in dat we snel kunnen reageren als er iets opdoemt uit de mist. In mijn geval zijn de “schaakstukken” teams van mensen. Die laten we steeds meer zélf bepalen hoe ze inspelen op onvoorziene omstandigheden. Iedereen schaakt dus mee. Continu verbeteren wordt nu ook continu aanpassen. Er zijn echter wel spelregels die bepalen hóe.’

Tot enkele jaren terug zag de wereld binnen en buiten Grolsch er deterministisch uit: gebeurtenissen uit het verleden voorspelden prima de toekomst. ‘Voor alle schakels in de supply chain waren er standaarden qua doorlooptijd en capaciteit, en door die te verbinden had je een soort model’, aldus Ruiz. De standaarden moest je wellicht eens in het jaar aanpassen, maar verder kon je er vrij goed op vertrouwen. Als je dus wist welke producten je in een bepaalde periode wilde maken, dan was snel duidelijk met welke productielijnen dat haalbaar was. Dit inclusief de best passende productievolgorde, bijvoorbeeld eerst lichtere en dan donkerdere bieren.

‘Welke biersoorten we op welke dag gingen maken, wisten we dus ruim van tevoren, en die planning kwam meestal ook uit. Je kende ook precies de lead time bij het bestellen van de benodigde verpakkingen en grondstoffen. Zelfs het effect van een promotieactie op de afzet van een bepaalde biersoort had voor ons geen geheimen. … … …

Verder lezen?

GrolschHet volledige artikel is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>