Groei e-commerce en gebrek aan personeel dwingt tot maken van keuzes
Supply Chain Magazine heeft met de vastgoedexperts van Next Level de distributienetwerken van retailers en technische groothandelsbedrijven in kaart gebracht. De behoefte aan dc-ruimte is enorm, maar bedrijven moeten lastige afwegingen maken. Kies je voor één centraal magazijn of ga je voor decentraal? Kies je voor één omnichannel-dc of hou je b2b en b2c gescheiden? En waar in Nederland is überhaupt nog grond en personeel beschikbaar?
Door Harm Beerens
E-commerce heeft voor een ongekende dynamiek in de logistieke vastgoedmarkt gezorgd. Vroeger kochten consumenten hun producten en boodschappen in winkels, nu kopen ze die in webshops, via apps en op online marktplaatsen. Voorraad die eerst in winkels lag, wordt terug de keten in geduwd en ligt nu in grote blokkendozen langs snelwegen en op bedrijventerreinen, met een concentratie van webshop-dc’s in Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Om aan de enorme vraag naar thuisbezorging te voldoen, openen bedrijven als HelloFresh, Picnic, maar ook de ‘traditionele’ supermarktketens, in rap tempo nieuwe fulfilment centers. ‘E-fulfilment vraagt om een ander type dc’s dan winkelbevoorrading’, zegt Karel de Jong (foto), Executive Director Supply Chain bij Jumbo Supermarkten, naar aanleiding van het uitbrengen van de poster. ‘Het heeft een ander ritme, met kortere leadtimes en kleinere besteleenheden. Dit vraagt om andere opslagtechnieken en een ander type dc.’
Omnichannel-dc
Met korte leadtimes verwacht je dat bedrijven hun dc’s in stedelijke gebieden vestigen, dicht bij waar consumenten wonen. Dat zie je echter vooral bij bedrijven die snellopende assortimenten voeren, zoals in food. Bedrijven in die sector hebben hun dc’s redelijk verspreid over het hele land.
Bij non-foodretailers is dit een heel ander verhaal. Die bieden vaak enorme assortimenten, met veel slowmovers, die je juist veel efficiënter op één plek kunt opslaan, ergens centraal in het land. Het zwaartepunt van die dc’s ligt duidelijk in Noord-Brabant. Sommige winkelketens proberen winkels en online verkoopkanalen vanuit één omnichannel-dc te bedienen, Blokker doet dit onder andere, maar de meeste houden b2b en b2c nog gescheiden. De vraagkarakteristieken liggen te ver uit elkaar om er synergievoordeel uit te kunnen halen.
Decentralisatie is weliswaar minder efficiënt, het kan wel zorgen voor een hogere service richting klanten. Dit is een belangrijke afweging voor technische groothandelsbedrijven, waarvan het zwaartepunt van hun dc’s in Zuid-Holland ligt, die customer intimacy als strategie voeren. Vooral bij bouwgroothandels die aan zzp’ers en kleine aannemers leveren, zie je uitgebreide distributienetwerken met veel lokale vestigingen.
Beschikbaarheid personeel
De optimale locatie van een nieuw dc wordt van oudsher berekend op basis van transportafstanden ten opzichte van toeleveranciers en klanten. Of er op zo’n geografisch zwaartepunt ook grond of een pand beschikbaar is, is maar de vraag. De maatschappelijke druk tegen de ‘verdozing’ neemt toe en gemeenten zijn minder genegen om weidegrond voor logistieke bedrijven beschikbaar te stellen.
Ook personeel is tenslotte een belangrijke keuzefactor. Dit geldt vooral voor webwinkels die hard groeien en door middel van handmatig orderpicken – mechanisering is voor hen geen optie – soms enorme vraagpieken moeten opvangen. ‘In het begin verklaarde iedereen ons voor gek dat we met ons dc in Goes gingen zitten’, liet CEO Jochanan Bax van Bax Music eerder weten aan SCM. ‘Maar ik ben heel blij dat we hebben doorgezet en niet naar Waalwijk of een andere logistieke hotspot zijn verkast. Hier in Zeeland is aan ruimte geen gebrek en is personeel nog te betalen.’
Download de deurposter met locatie van distributiecentra in Nederland
Vul hieronder je gegevens in en ontvang de deurposter direct in je inbox.