GPT-4 gaat supply chain network design radicaal veranderen
Dat het werk van supply chain professionals door de komst van ChatGPT radicaal zal veranderen, blijkt uit het webinar van Supply Chain Media in samenwerking met AIMMS. Deze specialist in supply chain network design laat zien hoe artificiële intelligentie kan worden ingezet om verstoringen te signaleren en de impact ervan te analyseren. Zoë Kokje Schouten van AIMMS: ‘We kunnen nu binnen een paar minuten scenario’s formuleren en doorrekenen, wat zonder artificiële intelligentie dagen of zelfs weken in beslag neemt.’
Door Marcel te Lindert
Tijdens het webinar laat AIMMS zien wat de mogelijkheden zijn als artificiële intelligentie (AI) wordt gecombineerd met supply chain network design. Centraal in het voorbeeld staat een fictief petrochemisch bedrijf. De tool die AIMMS heeft ontwikkeld, wordt gevoed met data over het bedrijf en het netwerk waarin dit opereert. Dat betreft een overzicht van de productie- en distributielocaties, de leveranciers, het productportfolio en wellicht ook de belangrijkste concurrenten. ‘Vervolgens zoekt de tool het internet af naar informatie over ontwikkelingen die van belang kunnen zijn voor het bedrijf. De gebruiker kan zelf selecteren welke meldingen wel of niet relevant zijn’, vertelt Zoë Kokje Schouten, business director supply chain solutions bij AIMMS.
ChatGPT in actie
De meldingen kunnen onder meer bestaan uit lokale nieuwsberichten over verstoringen of informatie uit andere openbare databronnen. ‘Vervolgens komt ChatGPT in actie. In heldere taal wordt uitgelegd wat de mogelijke impact van de verstoring op het netwerk is’, legt Kokje Schouten uit. ‘Als de verstoring relevant is, gaat onze eigen tool voor supply chain network design aan de slag. Op het scherm ziet de gebruiker welke locaties direct en indirect geraakt worden door de verstoring. Hoe groter de stippen op de kaart, hoe groter de impact.’
Daar blijft het niet bij. De AI-tool geeft vervolgens suggesties voor de scenario’s die doorgerekend moeten worden om het netwerk te kunnen aanpassen en de negatieve impact tot een minimum te beperken. De gebruiker kan de scenario’s desgewenst aanpassen, waarna de tool aan het rekenen slaat. ‘In feite gaat de gebruiker een dialoog aan met de AI-tool’, verklaart Kokje Schouten. ‘Vervolgens kan hij de scenario’s met elkaar vergelijken en zien wat aanpassing van het netwerk betekent voor de kosten.’
Prototype
Zoltan Lelkes, oprichter van de Hongaarse AIMMS-partner Optasoft, was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de AI-tool. ‘Wij hebben GPT-4 (het nieuwe taalmodel achter ChatGPT, waarmee de chatbot nóg slimmer wordt, red.) gebruikt voor het verzamelen van data uit verschillende bronnen en voor het bepalen van de relevantie van die data. GPT-4 kan ook aangeven wat de mogelijke impact is op het netwerk van dat bedrijf. Maar GPT-4 alleen is niet voldoende. Door daar kennis over netwerken aan toe te voegen, kunnen we voorspellen en visualiseren hoe het netwerk zich zal gedragen. En laten zien hoe robuust het netwerk is’, vertelt Lelkes.
De AI-tool, die de naam Sensai heeft gekregen, is vooralsnog een prototype. De komende maanden gaat AIMMS verder aan de slag met Sensai met het doel daar een goed functionerend product van te maken. ‘Zoals bovenstaand voorbeeld laat zien, hebben we binnen een paar minuten scenario’s ontwikkeld en doorgerekend. Zonder artificiële intelligentie kost me dat dagen of weken’, zegt Kokje Schouten. ‘Door artificiële intelligentie toe te voegen, kunnen we een reactieve tool voor supply chain network design veranderen in een proactieve assistent die jou voorschrijft hoe je je supply chain weerbaar kunt maken.’
Veel geld besparen
AB InBev is een van de bedrijven die al gebruik maakt van de tools van AIMMS. Supply chain-directeur Akhil Srivastava is enthousiast over de integratie van artificiële intelligentie. ‘Als je op tijd gewaarschuwd wordt voor verstoringen, weet wat de impact daarvan is en meteen ziet welke maatregelen je moet nemen, is dat een grote zegen. Door zo snel te kunnen reageren op real-time informatie, kun je enorm veel geld besparen, je reputatie in de markt beschermen en de ervaringen van klanten verbeteren. Dit helpt om onze supply chains wendbaar en weerbaar te maken.’
Ook andere klanten reageren positief op de innovatie van AIMMS, meldt Kokje Schouten. ‘Alleen de meldingen vinden ze vaak al erg interessant. Eén supply chain manager wilde de meldingen delen met zijn verkoopteam omdat die laten zien in welke markten nieuwe omzetkansen ontstaan. Dus deze tool is niet alleen interessant voor de supply chain-afdeling, maar voor het hele bedrijf.’