Goederenvervoer naar Duitsland fors duurder door hogere tolheffing
Transportbedrijven die Duitsland aandoen, zijn met ingang van volgende maand een stuk duurder uit. Het toltarief voor vrachtauto’s – de Maut – wordt door de invoering van een CO2-heffing namelijk bijna verdubbeld. Op die manier hoopt de Duitse regering transporteurs te stimuleren op elektrische vrachtauto’s over te schakelen.
Transportbedrijven gaan vanaf 1 december in Duitsland per kilometer circa 85 procent meer tol betalen. Na maanden van heftige discussies binnen de regeringscoalitie verleende de Bundestag onlangs toch zijn goedkeuring aan de CO₂-heffing. De tol gaat voor zowel binnen- als buitenlandse transporteurs gelden.
De invoering van de extra heffing zorgt voor felle protesten van transport- en verladersorganisaties. Volgens Paul Poppink van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt Duitsland met de tolheffing echter maximaal gebruik van de ruimte die de lidstaten hebben in het heffen van tol. ‘Dit is in overeenstemming met de Europese regels’, meldt hij in het FD.
Hoge inflatie
Logistiek dienstverlener Dachser stelt in Nieuwsblad Transport dat de vervoerskosten door de tolverhoging met 3 tot 8 procent per kilometer kunnen toenemen, terwijl vervoersbedrijven ook al worstelen met de hoge inflatie. Hoeveel meer bedrijven precies kwijt zijn, hangt af van de afgelegde afstand, de vervoerde hoeveelheid goederen en de uitstootklasse waarin de vrachtwagen valt.
Op dit moment betaalt een transporteur voor de grootste vrachtauto’s in de hoogste milieuklasse (Euro 6) nog 0,19 euro per kilometer aan tol. Daar komt straks 0,16 euro aan CO₂-heffing bij; een totaal dus van 0,35 euro per kilometer. Verwacht wordt dat de vervoerders de hogere kosten volledig gaan doorberekenen aan hun klanten.
30 miljard euro extra
De totale opbrengst van de in 2005 ingevoerde Duitse tolheffing bedroeg vorig jaar 7,4 miljard euro. De hogere heffing zou in de jaren 2024 tot en met 2027 nog eens 30 miljard euro extra in het laatje moeten brengen. Dat bedrag wil de Duitse regering gebruiken voor verbetering van het wegennet en investeringen in het verouderde spoornet.
Bron: FD