Geen succesvolle innovatie zonder een goed verhaal
Innovatie is noodzakelijk om supply chains van begin tot eind te digitaliseren, integreren en verduurzamen. Daardoor verkeren supply chains continu in transformatie. Maar wat is nodig om die transformatie tot een succes te maken? Het inNOWvate Supply Chain Event laat zien dat succes start met een goed verhaal, opgehangen aan een duidelijke purpose. Tariq Farooq van Sanofi, de nummer 1 supply chain executive in Europa: ‘Alles draait uiteindelijk maar om één ding: connecting the dots.’
Er was eens een fietskoerier die via zijn telefoon een opdracht kreeg. Hij stapte op zijn fiets, haalde het pakket op en volgde de route naar het afleveradres dat op het scherm stond aangegeven. Toen hij daar was aangekomen, belde hij aan, wachtte tot de deur openging en overhandigde het pakket aan de bewoner. Nadat hij de aflevering had bevestigd op zijn telefoon, stapte hij weer op en fietste terug.
Deze reeks van gebeurtenissen is volgens filmregisseur Martin Koolhoven allesbehalve een verhaal. Voor een verhaal is immers meer drama nodig, bijvoorbeeld in de vorm van ontberingen die de fietskoerier onderweg moet doorstaan. Denk aan een blokkade van rotsblokken en boomstammen of een zware storm die dreigend dichterbij komt. Van nog meer drama is sprake als het pakket medicijnen bevat die binnen een half uur moeten zijn toegediend om het leven van de bewoner te redden.
‘Een verhaal is een serie gerelateerde, dramatische gebeurtenissen met een purpose’, verklaart Koolhoven in zijn keynote over storytelling tijdens het inNOWvate Supply Chain Event. ‘In deze definitie van storytelling zijn drie termen van belang: purpose, gerelateerd en dramatisch. Purpose betekent dat het verhaal een richting heeft, misschien zelfs een boodschap. Als een verhaal nergens naartoe gaat, is het niet meer dan een anekdote. Gerelateerd wil zeggen dat alle gebeurtenissen met elkaar te maken moeten hebben. Die moet je met elkaar verbinden. En drama zorgt voor… … …
Verder lezen?
Het volledige 6-pagina-artikel is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in.
>> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>