Gebruik RFID-technologie groeit

RFID-technologie

De toepassingen van RFID-technologie en het gebruik daarvan in de mode-industrie nemen toe. Dat blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Parma.

RFID staat voor Radio Frequency Identification en wordt in de fashion-industrie met name gebruikt in chips die in kleding zitten. Uit het onderzoek van de Universiteit van Parma wordt duidelijk dat met het gebruik van RFID-technologie in deze sector nog veel winst te behalen is.

Resultaten van het onderzoek laten drie belangrijke redenen zien om gebruik te maken van RFID. Zo stijgt de voorraadbetrouwbaarheid van 60 tot 70 procent naar praktisch 100. Daarnaast kost het veel minder tijd om de voorraden te tellen. Ook laat het onderzoek zien dat RFID een positief effect heeft op de verkoop en de omzet tot wel 20 procent kan stijgen.

Omnichannel-strategie

De afgelopen jaren zetten bedrijven RFID voornamelijk in voor procesautomatisering en een betrouwbaar voorraadinzicht. Inmiddels gebruiken retailers de technologie hoofdzakelijk voor omnichannel-activiteiten, een verkoopstrategie waarbij de klant verschillende kanalen kan kiezen die allemaal op elkaar afgestemd zijn. Daardoor kan er inzicht gecreëerd worden in welke producten waar op voorraad liggen. Effect is dat consumenten minder vaak een online aankoop annuleren.

Volgens Antonio Rizzi, onderzoeker en directeur van het RFID-lab van de Universiteit van Parma, zijn de resultaten van het onderzoek geen verrassing. ‘Veel traditionele retailers breiden hun online activiteiten uit om te concurreren met pure online spelers. De retailers die zullen winnen in een echte omnichannel-wereld zijn diegenen die RFID en andere technologieën gebruiken om real-time een nauwkeurig beeld van hun voorraad te krijgen.’

Risico voor achterblijvers

Retailers die nog geen gebruik maken van RFID-technologie lopen het risico achter te raken op concurrenten. Loek Boortman, CTO van GS1 Nederland, een non-profit organisatie die internationale uniforme standaarden ontwikkelt voor de identificatie en het vastleggen en delen van gegevens, denkt dat bedrijven er verstandig aan doen om RFID-technologie te gebruiken. Volgens hem is het wel mogelijk om zonder RFID omnichannel te retailen, maar heb je in dat geval veel meer voorraden nodig. ‘Dat is gewoon omzetverlies’, aldus Boortman.