Frank Bongers, Nedschroef: ‘Steeds meer maatwerk nodig’
Frank Bongers is de nieuwe Global SCM Director Automotive bij Koninklijke Nedschroef. Voor die positie vertrok hij bij Stryker, waar hij actief was als Senior Supply Chain Manager Medsurg EMEA. ‘We moeten in mijn ogen de supply chain chirurgisch aanpakken. Want voorbeelden te over, zoals de chiptekorten en vastzittende schepen, die bewijzen dat agility en Lean in de toekomst hand in hand moeten gaan.’
Vanwaar de overstap?
‘Ik wilde graag terug naar een middelgroot internationaal bedrijf waar ook echt wat wordt gemaakt, en kort op de productie zitten. Daarnaast wil ik graag weer verantwoordelijk zijn voor de gehele supply chain, nadat ik bij Stryker verantwoordelijk was voor de demand & supply planning. Dat was me te beperkt. Dat is overigens wat je bij veel grote bedrijven ziet: ze knippen de supply chain op in deelprocessen waarbij de verantwoordelijkheden ook worden verdeeld.’
Wat houdt de nieuwe functie in?
‘Het is een nieuwe functie gericht op alle fabrieken, met het zwaartepunt in Nederland en Duitsland, die binnen automotive vallen. Deze hebben altijd autonoom gewerkt, maar er is een grote behoefte aan meer alignment en synergie op de supply chain. Samenwerking in de leverperformance, service naar klanten, inregelen van magazijnen, processen en beheersing van kosten, bijvoorbeeld. Mijn belangrijkste taak daarin is mede met de directie een visie voor de toekomst te ontwikkelen en uit te rollen, waarbij de hele supply chain zo ingericht wordt dat we nog beter in kunnen spelen op de zeer fluctuerende automotive-markt. We leveren daarin van alles, variërend van schroefjes en boutjes tot halo’s, de cockpitbeschermers in de Formule 1.’
Waarom bent u de juiste persoon voor deze baan?
‘Dat heeft te maken met mijn werkervaring; van het opzetten en tot een succes maken van de centrale supply chain bij Stryker tot het van scratch af aan opzetten van een lijnproductie in de automotive bij AGCO, een fabrikant van tractoren en landbouwmachines. Daarbij heb ik ook de nodige ervaring verzameld die gepaard gaat met verandermanagement op de vloer tot de board. Er is bij Nedschroef sprake van een gezonde cultuur: het bedrijf staat met twee voeten in de klei. Het is een Duits bedrijf met Zuidoost-Brabantse inslag, wordt ook wel gezegd.’
Wat staat er de komende tijd op de supply chain-agenda?
‘Vooral de planningsprocessen en alles wat daarmee samenhangt goed in beeld krijgen en een Soll-situatie – wat is gewenst? – te ontwikkelen. Plus de totale goederenstromen in beeld krijgen. We maken heel veel zelf, maar werken ook veel samen met externe partijen, bijvoorbeeld voor de coatings of andere nabewerkingen.’
Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?
‘In onze wereld is steeds meer maatwerk nodig. Niet langer ‘one size fits all’, maar maatwerk. Agile en Lean tegelijk, en dat geborgd in een PFEP-filosofie (Plan For Every Part, dat zijn oorsprong in Lean vindt). Dat betekent dat een – eventueel nieuwe – strategie voor elk, maar dan ook echt elk product op alle processen binnen de supply chain nodig is. We moeten in mijn ogen de supply chain chirurgisch aanpakken. Want voorbeelden te over, zoals de chiptekorten en vastzittende schepen, die bewijzen dat agility en Lean in de toekomst hand in hand moeten gaan.’