Forse toename van faillissementen in transport en logistiek
Het aantal faillissementen in de sector transport en logistiek loopt flink op, concludeert Troostwijk Auctions. Het Amsterdamse veilinghuis voorziet voor dit jaar 60 procent meer gedwongen bedrijfsbeëindigingen dan in 2023. Redenen voor de malaise zijn een verminderde vraag naar warehousing vanuit retailers en strengere milieuwetgeving.
Op het veilingplatform van Troostwijk hebben curatoren dit jaar al voor 37 ondernemers in transport en logistiek bedrijfsmiddelen geveild vanwege een faillissement. Troostwijk verwacht dat er daar voor het eind van het jaar nog minimaal elf bijkomen. Daarmee komt het totaal aantal faillissementen in 2024 op ongeveer 48 uit. En dat is 60 procent meer dan een jaar geleden. Ook waren er nog eens twintig ondernemers die vrijwillig hun vrachtwagens en bestelauto’s op het platform veilden. Het aantal stoppende ondernemers in de sector is daarmee nu al groter dan in heel 2023.
Te hoge voorraden en failliete retailers
De toename in bedrijfsbeëindigingen in de transportsector geeft volgens Troostwijk aan dat de branche in zwaar weer verkeert. ‘In coronatijd bouwden bedrijven hogere voorraden op om minder kwetsbaar te zijn en hebben transporteurs hun warehousing opgeschaald’, zegt Mattijs Kuiper, accountmanager Transport & Logistiek bij het veilinghuis. ‘Nu blijkt dat deze ontwikkeling niet blijvend is, valt een deel van de vraag weg. Ook neemt het aantal faillissementen in de retail toe, waardoor de orders nog verder teruglopen. Hierdoor komt een deel van de ondernemers in de knel.’
Strengere milieuwetgeving
Een andere factor die meespeelt in het toenemend aantal faillissementen, is de Nederlandse milieuwetgeving die verduurzaming oplegt. ‘Nederlandse ondernemers zijn verplicht hun vloot te verduurzamen, hetgeen een lastige opdracht is. Zeker voor middelgrote organisaties’, aldus Kuiper. Hij constateert dat veel van de Nederlandse dieselvoertuigen nu naar Oost-Europa gaan. Vooral Roemenië blijkt daarbij een interessante afzetmarkt. Na België komen de meeste bieders op het platform van Troostwijk uit het Oost-Europese land. Daarnaast is er ook veel interesse vanuit Duitsland.