Flitsbezorging noopt tot ingrijpen in de supply chain
De snelheidsrace in e-fulfilment is nog maar net begonnen. Terwijl maaltijdbezorgers en flitsbezorgers de straten in onze steden domineren, vragen retailers zich af of levertijden van 15, 30 of 60 minuten ook haalbaar zijn voor non-foodproducten. Gelet op de ontwikkelingen in Azië kan het antwoord alleen maar bevestigend zijn. Maar dan moet de supply chain wel anders ingericht en beter geïntegreerd zijn.
Terwijl je thuis aan het werk bent, klinkt de deurbel. Voor de deur staat een fietskoerier met een chique winkeltas waarin het zojuist bestelde parfum zit. Als je het tasje opent, stijgt daaruit een vleugje van de favoriete geur van je geliefde op. Het parfum is zoals gevraagd prachtig verpakt. En in de tas zit een handgeschreven kaartje van de lokale parfumerie, die je alvast feliciteert met de verjaardag van je partner. ‘In een parfumerie is aandacht besteed aan de aankleding en uitstraling. Het ruikt er heerlijk en het winkelpersoneel heeft alle tijd voor je. Met ship-from-store kun je die beleving bij de mensen thuisbrengen’, stelt Pieter van den Hoven.
Van den Hoven is een van de twee oprichters van StoreShippers, een start-up die in korte tijd een internationaal netwerk van lokale bezorgers heeft opgezet. Die bezorgers halen de online bestelde producten op in lokale winkels en leveren die af bij de klanten in de stad of net daarbuiten. ‘Normaal eindigt een online order met een track & trace-bericht van het postbedrijf en een grote grijze doos op de stoep. Door die order vanuit de lokale winkel te bezorgen, kun je de beleving van de offline wereld en het gemak van de online wereld met elkaar combineren.’
Het idee voor StoreShippers ontstond toen Van den Hoven met zijn compagnon Rijk van Meekeren sprak over de razendsnelle opkomst van maaltijdbezorgers. Zij constateerden dat je binnen een kwartier een vers bereide pizza in huis kunt hebben, terwijl een online bestelde spijkerbroek soms dagen op zich laat wachten. … … …
Verder lezen?
Dit volledige 6-pagina-artikel is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>