FarmTrace maakt productiegegevens door hele keten heen zichtbaar
Het agrarische dataplatform FarmTrace start een groeioffensief in Europa en de Verenigde Staten. Het Amerikaanse platform voor data van melkveehouders maakt productiegegevens door de hele keten heen zichtbaar voor producent, retailer én consument. FarmTrace werd in 2018 opgericht door de Nederlandse boerenzoon Chris van den Berg.
‘Consumenten weten dankzij onze data waar hun voedsel vandaan komt, hoe het is geproduceerd en wat erin zit’, meldt Van den Berg in Het Financieele Dagblad. ‘Op dit moment is het vaak nog lastig om de exacte productiegegevens goed te achterhalen. FarmTrace heeft als doel dat te veranderen.’
Meer duidelijkheid over de weg die een product heeft afgelegd, komt volgens FarmTrace de efficiency van de productieketen ten goede. Ook wordt het op termijn voor de consument mogelijk details over de producten van FarmTrace-klanten te achterhalen via QR-codes op de verpakking of schapkaartjes in de supermarkt. Van den Berg verwacht dat dit in de loop van 2021 mogelijk is.
Data anoniem gepresenteerd
FarmTrace gebruikt – met toestemming van de veehouders – de onder licentie verzamelde informatie voor leveranciers van voer en robots, genetica-analisten en zuivelverwerkers. Zij betalen het bedrijf voor het verstrekken van die gegevens. De verzamelde data worden anoniem op het platform gepresenteerd. Volgens Van den Berg is FarmTrace op die manier de enige die de hele keten overziet.
Bij het platform zijn inmiddels 20.000 met name Europese boeren, toeleveranciers en verwerkers aangesloten. In 2025 moeten dat er 100.000 zijn. Daarbij wordt vooral gemikt op groei in Noord-Amerika. Ook heeft het bedrijf laten weten het Nederlandse ICT-bedrijf VSM over te nemen, bekend van het agrarische softwareprogramma Ruma. FarmTrace en VSM zijn beide gebruikers van sensoren en lokaal gegenereerde data.
Bron: FD