Exploitant Kanaaltunnel klaar voor de brexit

Doemscenario’s van monsterfiles aan weerszijden van de Kanaaltunnel als gevolg van de brexit kunnen de prullenbak in. Dat zegt exploitant van de Kanaaltunnel Getlink. Een samen met de douane ontwikkelde app voor controle van vrachtwagens moet het oponthoud bij Calais binnen de perken houden. Ook zonder vrijhandelsakkoord.

Iedere vrachtwagen op weg naar het Verenigd Koninkrijk doet in Calais bij de ingang van de Kanaaltunnel de ‘pitstop’ aan: een plek bestaande uit parkeerplaatsen, een afdak en hefbomen. Vrachtwagens worden hier gecontroleerd op verstekelingen. Drie jaar geleden werd het enorme migrantenkamp aan de andere kant van Calais ontruimd, maar inklimmers zijn er nog altijd. Dagelijks worden er in de pitstop dertig à veertig uit migranten uit vrachtwagens gehaald, meldt dagblad Trouw.

Kanaaltunnel als ouderwetse grens

Op 31 december komt er een eind aan de overgangsperiode waarin het Verenigd Koninkrijk nog lid is van de EU en verlaten de Britten de interne markt. Mocht er geen vrijhandelsakkoord worden gesloten tussen de Europese Unie en het VK, dan is op dat moment geen vrij verkeer van goederen meer mogelijk tussen het eiland en het vasteland. De Kanaaltunnel – waar ruim een kwart van de handel van de EU met het VK doorheen gaat – wordt dan weer een ouderwetse grens, compleet met aangiftes en invoerheffingen.

Voorspeld werd steeds dat een no-deal-scenario zou leiden tot monsterfiles, chauffeurs die dagenlang stilstaan en bedrijven die de productie moeten staken omdat ze niet tijdig bevoorraad worden. Maar Getlink, de Frans-Britse exploitant van de tunnel, weerspreekt dat. ‘De pitstop verwerkt op dit moment twintig vrachtwagens in 6 tot 8 minuten’, aldus woordvoerder Anne-Laure Desclèves in Trouw. En dat blijft volgens haar ook zo. ‘We hebben meer personeel aangenomen zodat we de check op de vracht tegelijk kunnen uitvoeren met de migrantencontrole. Zo verlies je geen tijd.’

App voor snelle controle

Samen met de douane werd een app ontwikkeld voor een snelle controle. Bij het intoetsen van het kenteken van een wagen is direct duidelijk of de vracht eerder online bij de douane is opgegeven. De regelmatige gebruikers van de Kanaaltunnel, zo’n 80 procent, zijn hier uitgebreid over voorgelicht. Alleen de kleine vervoerders die niet op de hoogte zijn van de nieuwe procedure kunnen een probleem gaan vormen. Zij zullen dan ook naar een nieuw douanecentrum gedirigeerd worden om oponthoud voor de overige vervoerders te voorkomen.

Bron: Trouw