Europese fleet managers bezorgd over brandstofkosten en chauffeurstekorten
Europese fleet managers tonen zich bezorgd over de komende winter, vanwege de hoge brandstofkosten, de chauffeurstekorten en de angst voor een wereldwijde recessie. Zij verwachten dat 2023 een van de meest uitdagende jaren ooit zal worden. Om die reden kijken fleet managers in heel Europa steeds vaker naar technologie voor ondersteuning. Dat blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf Solera onder ruim 1500 transporteurs.
Brandstofkosten zijn de grootste uitdaging waarover fleet managers zich zorgen maken voor komend jaar (59%). Dit percentage loopt nog op tot 66 procent bij de last-mile vloten, waar brandstof een veel groter deel van de totale kosten uitmaakt. 76 procent van de vloten heeft de brandstofkosten de afgelopen zes maanden flink zien stijgen. De verwachting is dat de olieprijzen volgend jaar nog verder zullen toenemen.
Tegelijkertijd maakt bijna een kwart (22%) van de fleet managers zich zorgen over de gevolgen van een wereldwijde recessie voor hun chauffeurs. Transporteurs in Spanje (33%), Portugal (29%) en Oostenrijk (28%) zijn hierover het meest bezorgd.
Een tweede grote uitdaging voor 2023 betreft het chauffeurstekort. 25 procent van de fleet managers verwacht hier problemen mee, oplopend tot 30 procent in het Verenigd Koninkrijk, 33 procent in Duitsland en 35 procent in Oostenrijk.
Consument steeds veeleisender
Terwijl de vloten al vóór de pandemie te maken hadden met een stijging van de vraag, nemen de verwachtingen van de consument nog altijd toe. In het onderzoek geeft 79 procent van de fleet managers aan sneller en efficiënter te moeten leveren om aan de toenemende eisen van de klant te kunnen voldoen. Volgens 60 procent nam ook het volume van de bezorgingen de afgelopen zes maanden toe.
Technologie ter ondersteuning
Fleet managers die data gebruiken om real-time, bruikbare inzichten te verkrijgen, zullen daar volgens Solera hun voordeel mee kunnen doen. Door data ieder onderdeel van de reis te laten beheren – van het plannen van routes tot het verbeteren van de chauffeurservaring en veiligheid, en het verhogen van de algemene efficiëntie en productiviteit – kunnen vloten de onzekerheid het hoofd bieden en concurrentievoordeel behalen.
Bijna de helft (48%) van de respondenten geeft aan dat één platform dat de informatie verschaft die ze nodig hebben om hun vloot te beheren, de meest nuttige technologie is. Ze kijken daarnaast ook naar technologie om de efficiëntie van leveringen te verbeteren (35%) en naar oplossingen om de kosten van verzekeringen, rechtszaken en schikkingen te beperken (32%). Slechts 2 procent van de fleet managers geeft aan dat technologie hen niet zal helpen hun vloot beter te beheren.
Perfecte storm van problemen
‘Vloten worden momenteel geconfronteerd met een perfecte storm van problemen, maar er bestaan technologische oplossingen die de lasten kunnen verlichten’, zegt Mark Tiana, VP Truck & Fleet Solutions bij Solera. ‘Solera ondersteunt haar klanten nu al om de productiviteit tijdens deze periode te verhogen en biedt vloten de hulpmiddelen die ze nodig hebben om het werk makkelijker en effectiever te maken. Fleet managers die technologie omarmen, zullen daarvan in allerlei opzichten profiteren’, aldus Tiana.