Elle Dings, Lumileds: ‘Supply chain runs the business’

Elle Dings

Lumileds, producent van diverse typen verlichting, opereert in drie verschillende segmenten met twee verschillende technologieën, die allemaal hun eigen supply chain-karakteristieken hebben. De gemene deler in de drie segmenten is het complexe netwerk. Voor ledtechnologie komt daar het lange en onzekere productieproces als complicerende factor bij. Aan Elle Dings als VP Supply Chain de taak om, ondanks de lange lead times en onvoorspelbare uitval, supply en demand te matchen.

Door Martijn Lofvers, Edwin Tuyn en Mirjam Hulsebos

Elle Dings studeerde technische bedrijfskunde aan de TU/e en belandde al vrij vroeg in haar carrière bij Philips Lighting, op een afdeling waar black belts werden opgeleid. Ze zag als consultant alle kanten van de supply chain, wat erg leerzaam was. Na enkele jaren wilde ze graag zelf operationele verantwoordelijkheid dragen. Dat lukte toen ze voor Philips Lumileds naar Maleisië kon om de supply chain-volwassenheid in een fabriek aldaar op een hoger niveau te brengen. ‘De semiconductorindustrie kent lange lead times en dat vraag dus om een ontzettend goede planning. Omdat er geen standaardsoftware bestond die paste bij onze processen, hebben we zelf de tooling daarvoor ontwikkeld’, zegt ze.

Haar prestaties bleven niet onopgemerkt. Zo rond de tijd dat Lumileds werd afgesplitst van Philips, in 2012, kreeg Dings de kans om naar Silicon Valley te vertrekken en voor de led-businessunits in San Jose het volledige S&OP-proces in te richten. Vervolgens gaf ze als Director S&OP vijf jaar lang leiding aan deze processen. Om persoonlijke redenen wilde ze op een gegeven moment terug naar Nederland. Net in die periode besloot haar baas te stoppen. ‘Hij vroeg mij om VP Supply Chain voor heel Lumileds te worden, wat betekent dat ik naast de led-business ook de lamps business erbij kreeg. De conventional lighting-fabrieken zitten met name in Europa, dus het was prima om dat vanuit Nederland aan te sturen. Al maakt het niet veel uit waar ik gestationeerd ben, want ik ben wereldwijd verantwoordelijk. Europa is een handige plek vanwege de tijdzones.’

Hoe ziet de markt eruit waarin Lumileds opereert?

‘We maken verlichting voor verschillende marktsegmenten. Het eerste marktsegment is specialty. Denk daarbij onder meer aan de flash op telefooncamera’s. Het tweede segment is illumination, dat is alle min of meer generieke ledverlichting; de producten waarom Philips ons destijds heeft verkocht. Het zijn voornamelijk standaardproducten waarin veel (prijs)concurrentie is. Deze productie is intern en ook besteden we een gedeelte uit aan Chinese bedrijven. Tot slot hebben we de BU Automotive, die uiteenvalt in ledverlichting en een steeds kleiner wordend deel conventionele verlichting. Nieuwe auto’s maken immers de transitie van conventionele verlichting naar led. Deze teruggang wordt gecompenseerd met de aftermarket.’

Hoe ziet jullie supply chain eruit?

‘In de markten illumination en conventionele automotive leveren we meer standaardproducten, in de andere twee markten is het maatwerk. Toch zijn er grote verschillen in de supply chains. In de specialtymarkt hebben we dedicated productielijnen waarop we maar vijf tot tien verschillende producten maken. Er is een heel sterke integratie van processen met die van onze klanten. We hebben volledig inzicht in de forecasts van onze klanten. Voor de automotive ledmarkt leveren we weliswaar ook maatwerk, maar daar is de variëteit aan producten en klanten heel groot. Achter één ledproductielijn hangen honderden klanten en duizenden producten.’ … … …

Elle Dings

Het volledige 6-pagina-artikel is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van dit managementartikel? Neem dan nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine>>

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 3 – 2021.