Een succesvol carrièrepad start met zelfkennis: welke speler ben jij?
Hoe vind je als supply chain professional het juiste carrièrepad? En hoe zorg je als bedrijf ervoor dat dat carrièrepad naar jouw organisatie leidt? Tijdens de derde Netwerk Dialoog, exclusief voor abonnees van Supply Chain Magazine, ging hoofdredacteur Martijn Lofvers hierover in gesprek met Objeqtive Recruitment en Set Supply Chain Professionals. ‘Ik zie veel bedrijven de fout ingaan en de verkeerde mensen afwijzen of juist aannemen.’
Door Marcel te Lindert
Martijn Lofvers laat tijdens de online sessie de opstelling van zijn ‘bedrijfselftal’ zien. Commercie staat in de spits, dicht bij het doel, met marketing en customer service op de vleugels. De achterhoede bestaat uit ondersteunende functies zoals IT, HR en financiën, terwijl het doel wordt verdedigd door de juridische afdeling. Op het middenveld staan inkoop en logistiek met daar tussenin de supply chain professional.
Verdedigende middenvelder
‘Is dit anno 2024 nog steeds de ideale opstelling? Of is het óns ideaalbeeld dat supply chain centraal op het middenveld staat’, vraagt Lofvers aan zijn gesprekspartners. ‘Ik denk dat het de ideale opstelling is’, antwoordt Ujendre Ramautarsing, general manager van Set Supply Chain Professionals. ‘Supply chain is de spin in het web. Met name in crisissituaties is supply chain de functie die het verschil kan maken tussen succes en falen.’
Martin Dröge van Objeqtive Recruitment ziet dat de supply chain professional in de opstelling gepositioneerd staat als aanvallende middenvelder. ‘Daar zie ik hem graag, als een potentiële doelpuntenmaker. Maar de realiteit is dat de supply chain professional tegenwoordig wat meer gedwongen wordt om verdedigend te spelen. Afgaand op de wijze waarop bedrijven naar zijn functie kijken, denk ik dat de positie van verdedigende middenvelder een beter beeld geeft.’
Omzetkansen
Ramautarsing vraagt zich af of de supply chain professional niet meer zou willen scoren. ‘Ga je aanvallen of laat je je terugdringen in de verdediging?’ Lofvers wijst op een cruciaal proces als Sales & Operations Planning (S&OP). ‘Vaak is supply chain daarvan de initiator in een poging om commercie en financiën bij dit maandelijkse besluitvormingsproces te betrekken. Ik denk zeker dat supply chain professionals niet alleen naar kostenbesparingen moeten kijken, maar ook naar omzetkansen.’
Langs het veld staan de high potentials te trappelen van ongeduld. ‘Ze staan klaar om in te vallen, maakt niet uit op welke positie’, stelt Lofvers. Hij krijgt bijval van Ramautarsing: ‘Zeker aan het begin van je loopbaan wil je elke positie hebben gezien. Maakt niet uit waar je speelt, als je maar resultaat kan boeken en impact maken.’ Dröge waarschuwt dat de verwachtingen van nieuwe spelers niet altijd in de praktijk worden waargemaakt. ‘Het beeld dat talenten hebben van de dagelijkse taken, komt niet altijd overeen met de praktijk. Iedereen wil werken op tactisch en strategisch niveau, maar een groot deel van de tijd gaat op aan de operatie.’
In de operatie
In hoeverre maken supply chain-talenten een bewuste keuze voor het bedrijf waar ze aan de slag zijn? Weten ze welk carrièrepad ze kunnen bewandelen bij een retailer, brand owner, logistiek dienstverlener of adviesbureau? ‘Dat denk ik niet. De meeste professionals beginnen gewoon maar ergens en kiezen pas na verloop van tijd een richting’, stelt Dröge.
Ramautarsing bevestigt dat veel talenten niet precies weten wat ze willen. ‘Tijdens hun studie krijgen ze vaak te maken met grote bedrijven en adviesbureaus. Veel talenten zien daarom een adviesbureau als een logische eerste stap, waarbij ze bij veel bedrijven komen en in korte tijd veel kunnen leren. Maar vaak is het beter om in de operatie aan de slag te gaan en vanuit die positie impact te maken. Veel talenten hebben echter geen idee wat bijvoorbeeld een functie als supply chain planner inhoudt.’
Doodlopende weg
Lofvers stelt de vraag of een carrière als consultant niet betekent dat een supply chain professional na verloop van tijd te duur is geworden voor bijvoorbeeld een productiebedrijf. ‘Soms kan een carrièrepad inderdaad uitmonden in een doodlopende weg, waar ze niet snel meer vanaf raken. Dat kan het geval zijn als je bij een adviesbureau werkt, maar ook als je tien jaar in de farmaceutische industrie hebt gezeten en in een gouden kooi bent beland’, weet Dröge.
Zelf vindt Dröge het mooi als een professional eerst aan de slag gaat bij een brand owner of retailer, twee bedrijven die dicht op de klant opereren. ‘Daarna zouden ze een stap terug in de keten kunnen zetten, bijvoorbeeld naar een leverancier of logistiek dienstverlener. Zodat ze diezelfde klantfocus naar die bedrijven kunnen meenemen en als aanvallende middenvelder blijven opereren.’
Grondlegger of bouwer
Welk carrièrepad iemand kiest, hangt ook af van zijn persoonlijke aard. De een is bij uitstek een grondlegger, iemand die het fundament bouwt en de supply chain-organisatie van een 1 naar een 5 brengt. Een ander houdt ervan om op dat fundament door te bouwen en van de organisatie een 8 te maken. Voor de meer perfectionistisch ingestelde professional lijkt een rol als finisher weggelegd. Die gaat aan de slag om een 10 te scoren.
Een poll onder de deelnemers van de Netwerk Dialoog leert dat bijna 60 procent zichzelf als bouwer beschouwt, terwijl bijna 30 procent de rol van grondlegger verkiest. ‘Een succesvol carrièrepad begint met zelfkennis. Weet wie je bent, ken jezelf en werk aan jezelf’, stelt Dröge. ‘Maar ook bedrijven moeten weten waar ze staan. Staat het fundament er al of zoeken ze iemand die eerst de grond daarvoor nog moet uitgraven. Ik zie veel bedrijven daarmee in de fout gaan en daardoor de verkeerde mensen afwijzen of juist aannemen.’
‘Hire for attitude’
Een andere fout is dat bedrijven nog steeds vragen naar specifieke vaardigheden, zoals ervaring met SAP of minimaal vijf jaar werkervaring. ‘Dat is niet meer van deze tijd, zeker met het oog op de krappe arbeidsmarkt. Het is vandaag de dag veel belangrijker dat professionals zich snel kunnen aanpassen aan een nieuwe omgeving en doorzetten als het even tegenzit. Hire for attitude, not for experience’, stelt Ramautarsing.
In gesprekken met jonge talenten spreekt hij vaak over de vier c’s: communication, collaboration, critical thinking en creativity. ‘Als je jezelf op die eigenschappen ontwikkelt en stappen vooruit maakt, kun je in heel veel omgevingen goed uit de voeten. Dan hoef je je geen zorgen te maken dat je in deze snel veranderende tijden niet aan de bak komt.’