Duurzamer transport begint met CO2-meting en biobrandstof
Eén van de meest voor de hand liggende manieren om de CO2-uitstoot in de supply chain te verlagen, is via transport. Iedere supply chain manager weet dat, maar toch wordt er weinig actie ondernomen omdat het ‘veel gedoe’ is en bovendien vaak zo slecht meetbaar wat het nu precies oplevert. Daar maken BigMile en GoodShipping een eind aan.
Door Mirjam Hulsebos
Tijdens het inNOWvate Supply Chain Event in Ede op 19 mei was er in het parallelprogramma ruimte gemaakt voor een sustainability track. Sven Poot (foto) van BigMile, een parner van het event, mocht als eerste het podium betreden. ‘BigMile is een CO2-calculatieplatform. Op basis van ofwel de brandstofconsumptie ofwel het aantal kilometers berekenen wij de uitstoot van jouw transport’, meldde Poot.
Het werkt eenvoudig. Via een API of handmatige upload importeer je je transportgegevens. BigMile berekent vervolgens voor iedere modaliteit die je gebruikt de absolute en de relatieve CO2-footprint en geeft daarbij ook het reductiepotentieel aan als je zou kiezen voor een andere modaliteit. Je ziet precies waar je de grootste impact kunt maken door iets in je transportnetwerk te veranderen.
‘Ons platform geeft inzicht in verbetermogelijkheden. Die liggen op drie terreinen: je kunt een hub-analyse doen om te kijken of je wellicht veranderingen kunt aanbrengen in je netwerk. Stel dat je in plaats van één hub je netwerk uitbreidt naar drie hubs, wat is dan de impact op je emissie? En waar zou je die hubs dan moeten plaatsen? Dat kun je eenvoudig berekenen’, aldus Poot.
Shipments beperken
De tweede mogelijkheid is volgens hem kijken wat je kunt doen om het aantal shipments te beperken. ‘Het BigMile-dashboard geeft je inzicht in het aantal shipments dat je doet, dus je ziet ook meteen welke routes je eigenlijk veel te vaak en misschien wel halfvol rijdt. Misschien kun je de vrachtwagen ook wel efficiënter beladen door er bijvoorbeeld een verdiepingsvloer in te maken.’
De derde verbetermogelijkheid is uiteraard het veranderen van modaliteit. Met BigMile kun je volgens Poot heel eenvoudig berekenen hoeveel CO2 je bespaart door voor je transport te kiezen voor bijvoorbeeld trein, binnenvaart of short sea.
BigMile heeft de wind in de rug. Er is regelgeving op komst die bedrijven verplicht hun CO2-footprint te communiceren. Poot: ‘Ik verwacht dat er op termijn naast een VAT ook een VAE komt: een belasting op value added emissions. Tegen die tijd zal ieder bedrijf veranderingen in zijn logistiek willen aanbrengen. Dat kun je maar beter voor zijn en er nu aan beginnen.’
GoodShipping: dwing je 3PL tot biodiesel
Daarna betrad inNOWvate-partner GoodShipping het podium, een zusterbedrijf van biofuel-leverancier GoodFuels. GoodFuels maakt biodiesel van reststromen zoals dierlijk vet, frituurvet en houtafval. Deze diesel kan gebruikt worden in normale dieselmotoren, die daar volledig op kunnen draaien of die de biodiesel kunnen mengen met gewone diesel.
GoodFuels richt zich op dieselverslindende sectoren zoals de transportwereld. Maar wat als die transportbedrijven blijven kiezen voor de laagste prijs, terwijl verladers eigenlijk best iets meer willen betalen voor schoon transport? Dan kan GoodShipping uitkomst bieden. Via GoodShipping kunnen verladers transportbedrijven dwingen om biobrandstof in te kopen voor dat deel van de brandstof dat nodig is voor hun lading. ‘Lading wordt natuurlijk vaak gecombineerd, helemaal zeevracht. Wij kunnen ervoor zorgen dat de transporteur voor jouw deel biodiesel bijmengt’, zegt oprichter Katarin van Orshaegen (foto).
Omvangrijke klantenlijst
Een idee dat veel bedrijven aanspreekt, getuige de omvangrijke klantenlijst. Daarop staan niet alleen bedrijven die al bekend staan om hun duurzame businessmodel, zoals de Formule E en Tony’s Chocolonely. Maar ook grote fabrikanten als Ikea en BMW, en 3PL’s als DHL en DSV.
Vanuit de zaal kwam de vraag of er wel genoeg afval is om biodiesel van te maken. ‘Zeker, ons bedrijf is juist ontstaan doordat we zagen dat het aanbod groter is dan de vraag. Ons zusterbedrijf doet bovendien veel onderzoek naar welke reststromen zich lenen om biodiesel van te maken. Zij hebben voor de komende jaren genoeg bronnen gevonden om substantieel te groeien’, verzekerde Van Orshaegen.