Duurzaamheid in supply chain management wint aan belang
Bedrijven werken gestaag door aan initiatieven voor meer duurzaamheid, corona-pandemie of niet. De bal ligt echter bij de consument, blijkt uit een nieuwe studie van Miebach Consulting. De onderzoeksresultaten suggereren dat een succesvolle ommekeer alleen kan worden bereikt als consumenten hun denken over duurzaamheid omzetten in het daadwerkelijk aankopen van groene producten.
In het streven naar meer duurzaamheid is de consument nu aan zet. Dat gegeven is echter geen vrijbrief voor bedrijven om dan maar achterover te leunen, meent Thorsten Gensmer, directeur van Miebach Consulting. ‘Wie nu de basis legt voor duurzaam ondernemen, kan veel profijt hebben van de zich ontwikkelende markt’, stelt hij. Collectieve acties met een complete cradle-to-cradle-aanpak zijn volgens hem noodzakelijk om tot hogere klimaatbeschermingsdoelen in de supply chain te komen.
Medio 2020 onderzocht het internationale supply chain-adviesbureau welke strategieën en maatregelen bedrijven precies nemen om de supply chain te verduurzamen en in hoeverre duurzaamheid en bedrijfsdoelstellingen kunnen worden gecombineerd. 277 bedrijven namen deel aan het wereldwijde onderzoek, waaronder een volgens het bedrijf ‘ongewoon hoog’ percentage directeuren (18%). Het is volgens Miebach illustratief voor het belang en de strategische betekenis van het onderwerp.
Efficiëntie en kostenreductie als motivatie voor duurzaamheid
Wat het meest recente en het eerstvolgende geplande duurzame initiatief betreft, noemt de meerderheid van de respondenten een verbetering van de efficiëntie (met gemiddeld 14%), of een kostenverlaging (met gemiddeld 15%) als motivatie. Daarna volgen onderwerpen als CO2-reductie (7%), groene verpakkingen of de reductie van kunststoffen in het algemeen (7%). Duurzame maatregelen op basis van ecologische of sociale motivatie, zoals gezondheid en veiligheid van werknemers (1%) of bescherming van het milieu (1%), worden zelden genoemd.
Duurzaamheid in supply chain management steeds belangrijker
De ondervraagde bedrijven lieten weten gemiddeld zestien duurzaamheidsinitiatieven in hun bedrijf geïmplementeerd te hebben. Voor de toekomst zijn ze echter van plan het aantal duurzame initiatieven bijna te verdubbelen (+97%). Duurzaamheid in supply chain management zal kortom aan belang winnen.
Hoge input van middelen en complexiteit werken ontmoedigend
Over het algemeen worden duurzame initiatieven als minder aantrekkelijk beschouwd als ze een hoge input van middelen vereisen, blijkt uit het onderzoek. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de ontwikkeling van de retourlogistiek, dat slechts 4,2 van de 10 beschikbare punten scoort. Ook een complex onderwerp als bijvoorbeeld netwerkplanning, beoordeeld met een 4,6, wordt als minder belangrijk beschouwd. Over het algemeen gaat de voorkeur uit naar het besparen van grondstoffen en het nemen van relatief eenvoudige maatregelen.
Download hier het volledige rapport ‘Sustainable Supply Chain Management’.