Duurzaam verzendproces voor Dille & Kamille
Dille & Kamille staat bekend als één van de duurzaamste winkelketens van Nederland. Dat gaat verder dan alleen de producten die ze verkopen. Ook áchter de schermen doet de Nederlandse winkelketen er alles aan haar filosofie waar te maken, bijvoorbeeld in het verzendproces. Het Shipping Intelligence Platform van Bringly helpt daarbij.
De first, middle én last mile van Dille & Kamille zijn ingericht met maar één doel voor ogen: het transport zo duurzaam mogelijk maken om de aarde zo min mogelijk te belasten. Bijvoorbeeld door op basis van de locatie van de klant, de grootte en het gewicht van het pakket altijd de meest duurzame verzendmethode te selecteren. Dat doen ze met behulp van het Shipping Intelligence Platform van Bringly.
Liever naar de winkel
Als e-commerce manager is Maykel Willemsen verantwoordelijk voor de online verkopen van Dille & Kamille. Maar eigenlijk heeft hij veel liever dat mensen gewoon de winkel bezoeken. ‘Ons concept gaat niet alleen om de spullen die we verkopen, maar ook om de ervaring. Wat je ruikt, ziet, voelt en hoort – dat kunnen we online niet nabootsen. Daarnaast is het vaak duurzamer als mensen naar ons toe komen. Niet als je er speciaal de auto voor moet pakken, maar wel wanneer je op de fiets komt. Het is prima onze webshop te gebruiken om te checken of wij een bepaald product verkopen, maar in de check-out stimuleren we je wel om het op te komen halen in de winkel via click & collect.’
Het is niet de aanpak die altijd het meeste geld oplevert. ‘Maar daar gaat het ook niet om. Tuurlijk, we zijn en blijven een commercieel bedrijf, maar we zijn opgericht vanuit een duurzaamheidsideaal. Winstgevendheid is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is ons gedachtegoed’, aldus Willemsen. Zo schafte hij bijvoorbeeld de gratis verzendingen af. ‘We willen mensen vooral bewust maken van het feit dat ze niet achteloos moeten consumeren. Het is prima om iets te bestellen, maar probeer waar mogelijk je producten te bundelen. We stimuleren dit door standaard verzendkosten te hanteren. Dat kost ons omzet, maar het sluit wel aan bij ons duurzaamheidsideaal.’
Click & collect
Plaats je wél online een bestelling bij Dille & Kamille? Ook dan wordt ervoor gezorgd dat dit pakket zo duurzaam mogelijk wordt afgeleverd. Willemsen: ‘Tijdens de Covid-pandemie bedachten we dat het handig zou zijn als we pakketten konden leveren vanuit de dichtstbijzijnde winkel, in plaats van uit het centrale magazijn. We regelden dat met de Smart Shipping-feature van Bringly, waar zij toen net mee waren gestart. Van de winkels maakten we afleverlocaties en dankzij de Dynamic Check-out zorgde Bringly ervoor dat het product via de meest optimale verzendmethode, bijvoorbeeld via een fietskoerier, werd afgeleverd bij de consument.’
Verzendproces nóg duurzamer
Na verloop van tijd besloot Dille & Kamille dat het verzendproces nóg duurzamer kon. ‘Samen met Bringly bedachten we een verzendflow waarbij pakketten binnen drie dagen worden afgeleverd op een manier die zo groen mogelijk is. Allereerst bepalen we op basis van de postcode van de besteller én de voorraad van de winkels of het vanuit een winkel kan worden afgeleverd. Zo ja, dan regelt het platform van Bringly dat dit gebeurt via een fietskoerier. Moet het vanuit ons magazijn komen? Dan gebeurt dat via een elektrisch voertuig of een bus van DHL die rijdt op groene brandstof.’
Om dat technisch te bewerkstelligen, is Dille & Kamille op drie manieren met het verzendplatform gekoppeld: vanuit het Order Management System (OMS), vanuit het Warehouse Management System (WMS) en vanuit de check-out met Bringly’s dynamische capabilities call. Per order wordt daarbij real-time gecommuniceerd. De capabilities call bepaalt op basis van de verschillende parameters welke verzendopties de voorkeur hebben. Overkoepelend is er tot slot nog de Shipping Intelligence Engine van Bringly die miljoenen datapunten verzamelt, analyseert en benchmarkt.
Korte lijntjes
Willemsen: ‘Het fijne aan Bringly is dat we nooit hoeven uit te leggen waarom we iets willen. Andere partijen hebben soms moeite om onze keuzes voor duurzaamheid te begrijpen – vooral omdat het lang niet altijd extra geld in het laatje brengt. Bij Bringly hoeven we die keuzes nooit te verantwoorden, zij begrijpen dat duurzaamheid bij ons hoog in het vaandel staat. Daarnaast hebben we korte lijntjes: iedere week is er contact met Bringly om een diversiteit aan zaken te bespreken om onze samenwerking naar een nog hoger niveau te tillen. Het doel hiervan is altijd ons streven onze pakketten zo duurzaam mogelijk bij de klanten te bezorgen.’