Duitse auto-industrie krijgt nieuwe klap door oorlog in Oekraïne
De Duitse auto-industrie heeft het zwaar. Eerst stokte de verkoop van auto’s door het uitbreken van de coronacrisis, daarna ontstond een tekort aan microchips en nu zorgt de oorlog in Oekraïne voor nieuwe toeleveringsproblemen. Dit keer gaat het vooral om kabelbomen die niet meer worden geleverd door de Oekraïense producenten. Verscheidene fabrieken liggen daardoor stil.
Oekraïne is een belangrijk leverancier van deze kabelbomen: een dikke bundel van kabels die software, sensoren en motor verbinden. Zonder kabelboom geen auto. En omdat de kabelboom in de carrosserie geïnstalleerd wordt, is installatie achteraf ook geen optie. Door de oorlog hebben fabrieken in Oekraïne hun productie echter terug moeten schroeven of zelfs volledig stil moeten leggen. Dat veroorzaakt tekorten die de productie ernstig hinderen.
Productiestaking Volkswagen
Volkswagen, Europa’s grootste autofabrikant, staakte om die reden vorige week de productie in de hoofdfabriek in Wolfsburg. Eerder gebeurde dat al in Dresden, en met de fabricage van de elektrische modellen van Volkswagen in Zwickau. Problemen zijn er ook bij Audi en Porsche, dochterbedrijven van Volkswagen. Hier werden duizenden werknemers met arbeidstijdverkorting naar huis gestuurd.
BMW, dat door slim inkopen het minst last had van het tekort aan chips, ziet zich inmiddels ook gedwongen de productie terug te schroeven. VDL Nedcar in Born, dat voor dit concern auto’s assembleert, moest recent de productie staken. Bij het Engelse Mini, eveneens onderdeel van BMW, wordt ook niets meer gebouwd.
Van alle autofabrikanten lijkt Mercedes nog de minste problemen te hebben, maar ook dit concern ziet de productie langzaam maar zeker teruglopen. Het stilleggen van de fabrieken lijkt voor Mercedes dan ook nog slechts een kwestie van tijd.
Chips nog schaarser
Fabrikanten proberen nu de kabelbomen elders te produceren. Omdat dit vaak handwerk is, kost het echter veel tijd en mankracht. De oorlog vergroot bovendien de schaarste aan chips nog eens extra. Rusland is namelijk één van de grootste leveranciers van het metaal palladium in elektronische componenten. Oekraïne tekent bovendien voor 70 procent van de wereldproductie van neon; dat gas is juist weer essentieel voor de productie van halfgeleiders.
Langere levertijden
Gevolg is dat voor sommige automodellen inmiddels levertijden gelden van meer dan een jaar. Het is lastig te voorspellen of dat zo blijft, omdat de Russische markt nu is weggevallen. Alle grote automerken hebben na de Russische inval in Oekraïne laten weten niet meer te exporteren naar Rusland en bovendien te stoppen met de productie in het land. Van de circa 1,6 miljoen auto’s die vorig jaar in Rusland werden verkocht, kwamen er bijna 1,1 miljoen uit West-Europa.