Dreigende verstoringen zorgen voor stijgende tarieven in containervaart

containervaart

De mondiale containervaart houdt voor dit jaar ernstig rekening met verstoringen op diverse vlakken. Zo wordt gevreesd voor het moment dat Donald Trump als 47e president van de Verenigde Staten aantreedt. Zijn aankondiging de invoerheffingen op buitenlandse producten straks flink te verhogen, zorgt ervoor dat de containertarieven tussen China en de VS momenteel tot de hoogste ter wereld behoren.

Trump heeft vooruitlopend op zijn presidentschap laten weten een heffing van 60 procent te willen invoeren voor Chinese goederen. Volgens het Britse maritiem onderzoeksbureau Drewry is het gevolg daarvan dat Amerikaanse bedrijven nu al massaal in China goederen bestellen om aan de verwachte forse stijging van de heffingen te ontkomen.

Die toename van het aantal orders leidt ook weer tot meer vraag naar containervervoer. De vervoerstarieven van Shanghai naar de oost- en westkust van de VS stijgen daardoor momenteel sterk. Het FD meldt dat de dagprijs van het vervoer van een grote container tussen Shanghai en Los Angeles in een week tijd met 7 procent omhoog ging. Kosten: 4829 dollar.

Dreigende havenstaking aan oostkust VS

En er is nog een factor die de prijzen opdrijft: een dreigende staking in de havens aan de oostkust van de VS. Havenwerkers willen daarmee ageren tegen de door hun werkgevers gewenste automatisering van terminals. Om verstoringen voor te zijn, proberen bedrijven daarom nu nog snel goederen door de havens aan zowel de oostkust als de Golfkust te loodsen.

Piraterij in de Rode Zee

Ook elders in de wereld is er een en ander gaande, zoals de nog altijd voortdurende piraterij van Houthi-rebellen in de Rode Zee. Het dwingt rederijen de Rode Zee en het Suezkanaal links te laten liggen en om te varen via Kaap de Goede Hoop. Ze zijn daardoor wel veel langer onderweg. En dat kost behalve geld ook capaciteit, hetgeen de tarieven hoog houdt. Zo steeg de Drewry World Container Index in twee maanden tijd met 26 procent naar 3905 dollar.

Overcapaciteit in de containervaart

En dan is er ook nog het issue van de scheepscapaciteit. Tijdens de coronapandemie bestelden rederijen veel nieuwe schepen om aan de sterk toegenomen vraag te kunnen voldoen. Een deel van die schepen is inmiddels in de vaart, maar er zitten er nog veel meer aan te komen. Gevreesd wordt voor overcapaciteit. Zeker als de piraterij in de Rode Zee voorbij is, kan ook dat wel eens voor flinke problemen in de containervaart zorgen.

Bron: FD