Downtime kost logistiek medewerker wekelijks 4,3 uur
Nederlandse logistieke bedrijven kunnen ruim vier uur per week niet leveren door haperende apparaten en systemen. Deze downtime leidt bij 36 procent van de werknemers tot extra stress en bij 34 procent tot overuren. Dat blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf Soti, uitgevoerd onder 1700 transport- en logistiek professionals, waaronder 200 Nederlanders.
De wereldwijde transport- en logistieksector (T&L) streeft er voortdurend naar om de kwaliteit van de klantervaring te verbeteren op het gebied van snelheid, nauwkeurigheid en gemak. Met de toenemende intensiteit van het verplaatsen van goederen van A naar B is de behoefte aan geavanceerde mobiele technologie om de operationele efficiëntie en klanttevredenheid te verhogen nog nooit zo duidelijk geweest, stelt Soti.
De technologie stelt medewerkers niet alleen in staat goed te communiceren, maar smartphones kunnen ook omvangrijke scanners en andere losse apparaten vervangen door applicaties die dagelijkse workflows stroomlijnen. Het gebruik van mobiele apparaten kan zo een cruciale rol spelen bij het behalen van de belangrijkste bedrijfsdoelen: een hogere productiviteit, meer efficiëntie, tijdige leveringen en een grote klanttevredenheid.
Aanzienlijk meer downtime in Nederland
Het onderzoek toont echter aan dat Nederlandse werknemers gemiddeld 4,3 uur per week verliezen door downtime, wat aanzienlijk meer is dan in alle andere Europese landen die werden onderzocht. 36 procent van de Nederlandse T&L-werknemers verliest zelfs ruim vijf uur per week. Daarnaast besteedt 28 procent van de Nederlanders meer dan de helft van hun werktijd aan retouren, terugroepacties en leveringsfouten.
Volgens het onderzoek heeft de toename van mobiele applicaties geleid tot een ingewikkelde gebruikerservaring, waardoor het aantal verzoeken om IT-ondersteuning is gestegen. Ook security blijft een bron van zorg, vooral onder werknemers in Mexico (71%), Canada (69%) en Nederland (67%). Wereldwijd en in alle functies maakt 58 procent van de werknemers zich zorgen over het feit dat klantgegevens in verkeerde handen kunnen vallen.
Meer dan driekwart (76%) van de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek voelt zich voldoende getraind in het veilig opslaan van gegevens op hun mobiele apparaten. Hun grootste zorg is echter het verlies of de diefstal van hun apparaten; een probleem dat door 66 procent van de Nederlandse respondenten wordt genoemd. Bijkomende complicatie daarbij is dat veel medewerkers (75%) hun apparaten delen met collega’s.
Overuren en stress door downtime
Door de huidige economische uitdagingen, waarbij kostbare tijd verloren gaat door downtime van apparaten en de vertragingen die daaruit voortvloeien, lopen werknemers het risico overuren te maken. Wereldwijd zegt 35 procent dat zij overuren maken door vertragingen, met aanzienlijk hogere percentages in regio’s als Mexico (43%), de VS (41%) en Canada (40%). In Nederland ligt dit percentage op 34 procent.
Bovendien zorgt downtime van apparaten ervoor dat bijna de helft (48%) van de wereldwijde werknemers zich gestrest voelt, wat wordt verergerd door andere negatieve effecten op de betrokkenheid en het moreel van medewerkers. In Nederland is de stress door downtime van apparaten met 36 procent het laagst, maar nog steeds aanzienlijk. Een vijfde (21%) van de wereldwijde ondervraagden gaf aan dat downtime betekende dat ze hun voorkeursroute verloren. In Nederland is dit percentage 24 procent.