‘Directie is traag met het optimaal benutten van data’

data

Bedrijven lopen mogelijkheden tot transformatie mis door een combinatie van verouderde technologieplatforms en een gebrek aan begrip van de essentiële rol van samengestelde software-applicaties (composability) bij het ontsluiten van bedrijfsdata op directieniveau. Dat blijkt uit onderzoek van ERP-leverancier IFS en integratieplatform Boomi, uitgevoerd door analistenbureau IDC.

Het onderzoek – onder 1000 C-level-respondenten in twaalf landen in Europa, Noord-Amerika, EMEA en Azië-Pacific – toont daarnaast aan dat de meeste bedrijven vinden dat ze de verstoringen van bedrijfsprocessen van de afgelopen jaren goed hebben doorstaan. Als grootste uitdagingen beschouwen ze momenteel de balans van werkkapitaal en voorraden (56%), de instabiliteit van de vraag vanuit de markt (53%) en de onvoorspelbare supply chains (48%).

Bij het aanpakken van deze uitdagingen liepen de respondenten tegen belemmeringen aan als verouderde applicaties (60%), een gebrek aan integratie (48%) en inflexibele of monolithische applicaties (43%). Bij die laatste is er sprake van één applicatie waarmee alles gedaan wordt: HRM, sales, marketing, service, etc. De respondenten wezen daarbij ook op de mogelijke kosten die gepaard gaan met het gebrek aan effectiviteit door deze belemmeringen.

Verouderde technologie

Volgens IFS toont het onderzoek duidelijk aan dat verouderde technologieplatforms flinke gevolgen hebben. Zo ondervindt 18 procent van de respondenten negatieve effecten van afdelingssilo’s, wat resulteert in een voortdurend gebrek aan datavisualisatie (24%). Het benadrukt volgens de onderzoekers van IDC de beperkte capaciteit van bedrijven om op lange termijn te plannen. Het vormt volgens hen ‘een aanzienlijke bedreiging voor de bedrijfsflexibiliteit en het vermogen om te reageren op toekomstige verstoringen’.

Ruim 41 procent van de bedrijven geeft aan geen samengestelde strategie te hebben. Zij lopen volgens IDC het risico op stagnatie en een oplopende ’technische schuld’ (technical debt). Hoewel een aanzienlijke meerderheid van de respondenten (70%) de waarde van composability begrijpt, zijn vooral de C-level-respondenten met operationele verantwoordelijkheden hier goed van op de hoogte.

Directieleden blijven echter achter in hun begrip van composability, waarbij slechts 19 procent de waarde ervan erkent. Er is volgens IDC dan ook dringend behoefte aan meer bewustwording op directieniveau en aan duidelijke zakelijke argumenten die de voordelen van composability op korte, middellange en lange termijn benadrukken.

Baat bij composability

De gebieden die volgens het onderzoek het meeste baat hebben bij composability zijn supply chain (51%), inkoop (47%), klantenservice en supportafdeling (40%), klantervaring (36%) en schaalbaarheid naar nieuwe kansen voor bedrijfsmogelijkheden (51%). ‘Om relevant te blijven in de markt, veerkracht te ontwikkelen en de efficiëntie in alle bedrijfsaspecten te verhogen, is het cruciaal om composability te omarmen’, aldus de onderzoekers.

Een solide data-infrastructuur en een geavanceerde cloudstrategie zijn volgens hen noodzakelijk om snel waarde te genereren en innovatieve technologieën te implementeren. ‘Het nalaten van deze overgang naar de cloud of het ontwikkelen van een coherente composability-strategie kan bedrijven ervan weerhouden optimaal te profiteren van AI en machine learning en van het uitbreiden van de voordelen die ze al ervaren.’ Deze voordelen zijn onder meer lagere kosten (15%); een snellere time to market (14%); verbeterde bedrijfsplanning (14%), een grotere wendbaarheid en risicobeperking (14%).

Volgens IDC is het nu aan de bedrijven om waarde te creëren in alle lagen van de organisatie. ‘Dit vereist het overwinnen van aanzienlijke uitdagingen, waaronder het gebrek aan begrip van de waarde van composability op directieniveau (54,5%) en onvoldoende volwassenheid van de cloud (50%). Het is dan ook niet verrassend dat de CIO’s en CTO’s de belangrijkste voorstanders zijn van composability.’

Samenbrengen van data

‘In de meeste sectoren heeft de overstap naar de cloud lang op zich laten wachten. Voor veel bedrijven waren beveiliging en de impact van de verandering op de organisatie belangrijke overwegingen’, stelt Alex Rumble, SVP Product Marketing en Corporate Communications bij IFS.

‘Composability is anders. Dat komt omdat het uiteindelijk niet draait om technologie, maar om het samenbrengen van data die het gebruik van AI versnellen en bedrijfswaarde sneller realiseren. Dit biedt voordelen op het gebied van snelheid van innovatie en time-to-market, efficiëntie in de hele organisatie en verhoogde productiviteit van mensen en bedrijfsmiddelen’, aldus Rumble.

‘Composability biedt de mogelijkheid tot flexibiliteit en langetermijnplanning, of het nu gaat om investeringen in field assets, investeringsplanning, of het nastreven van nieuwe inkomstenbronnen. Het goede nieuws is dat functionele en operationele leiders de voordelen van composability al erkennen. Nu is het zaak om te zorgen voor een breder begrip op directieniveau en een verschuiving in mentaliteit met betrekking tot composability en AI.’