DHL investeert ruim €100 miljoen in e-commerce

DHL

DHL komt met een nieuwe investeringsronde in e-commerce met de bouw van een sorteerhub in Zwolle, de aanschaf van 500 elektrische bestelbussen en de verdere uitrol van pakketautomaten; initiatieven die voortaan plaatsvinden onder de naam DHL eCommerce. Met de investering is een bedrag gemoeid van meer dan 100 miljoen euro.

In Zwolle realiseert DHL een nieuwe nationale sorteerhub voor Noord-Nederland; de vijfde van de logistiek dienstverlener in zijn soort in Nederland van waaruit de 130 last mile CityHubs rechtstreeks worden beleverd. Daarnaast beschikt het ook nog over twaalf regionale sorteercentra.

De nieuwbouw op bedrijventerrein Hessenpoort gaat nog dit jaar van start en omvat 21.000 m2 sorteerloods met een capaciteit van 200.000 pakketten per dag en 1300 m2 kantoorruimte. De bestaande vestiging op Hessenpoort wordt geïntegreerd. De oplevering staat gepland voor de tweede helft van 2025. Er zullen in totaal 300 werknemers aan de slag gaan.

Het gaat hier al met al om een investering van 60 miljoen euro. Die investering komt boven op het lopende programma waarbij 27 nieuwe CityHubs worden gebouwd. Daarvan zijn er elf inmiddels gerealiseerd. De komende twee jaar komen er nog eens zestien bij.

Vertrouwen in groei

De afgelopen periode zag DHL zijn volumes substantieel groeien. De ontwikkelingen hebben geresulteerd in een marktaandeel in consumentenbelevering van 40 procent. De nieuwe investeringen onderstrepen het vertrouwen van het bedrijf dat groei in e-commerce in de volle breedte zal doorzetten.

Reden voor DHL om ook zijn vloot uit te breiden met 500 elektrische bestelbussen. Daarmee is 65 procent van de vloot geëlektrificeerd en bevestigt het bedrijf zijn ambitie in het verduurzamen van de last mile.

Verder is DHL ook zijn netwerk van pakketautomaten snel aan het uitbreiden; het zegt daarvoor nu ook over de noodzakelijke schaalgrootte in aantallen zendingen te beschikken. DHL constateert ook dat steeds meer webshops en consumenten deze optie gebruiken.

Naamsverandering

In lijn met deze ontwikkelingen verandert DHL de naam van pakketdivisie DHL Parcel in DHL eCommerce. ‘Met de naamswijziging onderstrepen we onze positie en verdere ambities in de groeiende e-commerce-markt in Nederland’, aldus Wouter van Benten, CEO van DHL eCommerce.

‘De afgelopen jaren hebben we gebouwd aan een landelijk netwerk van centrale en regionale sorteerhubs met het fijnmazige netwerk van 130 CityHubs en 4200 ServicePoints en pakketautomaten. Naast deze investeringen worden de processen continu verder gedigitaliseerd door een ontwikkelteam van 200 specialisten in Utrecht’, aldus Van Benten.