DHL en PostNL passen duurzaamheidsclaims aan

duurzaamheidsclaims

Pakketbezorgers DHL en PostNL gaan op aandringen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hun duurzaamheidsclaims richting consumenten aanpassen. Nu wordt met die groene claims nog vaak de indruk gewekt dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu.

De ACM startte vorig jaar een onderzoek naar de duurzaamheidsclaims van de drie grootste pakketbezorgers: DPD, DHL en PostNL. DPD bleek intussen al misleidende claims te hebben verwijderd of aangepast. Onder druk van de ACM besloten vervolgens ook DHL en PostNL hun groene claims te verwijderen of te wijzigen.

PostNL heeft de kreten ‘Duurzaam bezorgd’ en ‘Duurzaam onderweg’ inmiddels veranderd. Zo werd de claim ‘Je pakket wordt duurzaam bezorgd’ veranderd in ‘Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof’. Ook DHL heeft toegezegd te stoppen met kreten als ‘GoGreen’ en ‘Natuurlijk onderweg’. Uiterlijk medio 2025 moeten alle valse groene claims verwijderd zijn, waaronder die op de busjes van de bezorgers.

Veel grotere impact pakketbezorging

‘Consumenten kopen steeds vaker online. Daarmee neemt het bezorgen en versturen van pakketten ook enorm toe. Consumenten zien vooral de laatste kilometers van de verzending, maar pakketbezorging heeft een veel grotere impact op het milieu dan die laatste kilometers’, meldt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Duurzaamheidsclaims in vervoerssector

Het onderzoek naar de groene claims van de pakketbedrijven maakt deel uit van een groter onderzoek van de ACM naar duurzaamheidsclaims in de vervoerssector. ‘Hier worden veel groene claims gedaan, terwijl deze sector nog altijd vervuilend is, met een grote impact op het klimaat’, stelt de ACM. Zo worden in Europees verband ook twintig luchtvaartmaatschappijen aangesproken op greenwashing.