Deli Home verduurzaamt transport en logistiek

Deli Home

Deli Home, producent en distributeur van constructieve en decoratieve houten woonproducten, besteedt veel aandacht aan het verduurzamen van de interne processen. In dat kader lopen er diverse projecten bij de afdeling logistiek, gericht op het optimaliseren van het gebruik van de zogeheten lastdragers: de houten onderplaten waarop producten bij klanten worden afgeleverd. Met speciaal ontworpen transportmateriaal behaalt Deli Home nu voordelen op drie gebieden: duurzaamheid, efficiëntie en kostenbesparing.

Volgens projectleider Ad Huigen van Deli Home – bekend van de merken CanDo, Bruynzeel, Lundia, Skantrae en Weekamp – is constructiehout een mooi product met slechts één evident nadeel: het is voorhanden in een enorme variëteit aan maten en afmetingen. Dat maakt dat er voor een willekeurige bestelling nooit gebruik gemaakt kan worden van gestandaardiseerd verpakkingsmateriaal. Op dit moment werkt de participatie van NPM Capital daarom met houten onderplaten waarop de (samengestelde) order wordt gestapeld zodat deze in één keer bij de klant kan worden afgeleverd.

Nadeel van deze manier van werken is dat de onderplaten snel beschadigen, en dus regelmatig vernieuwd moeten worden. Dat is niet alleen kostenintensief, maar ook weinig duurzaam. Daarom experimenteerde Deli Home met een alternatieve, herbruikbare kunststof onderplaat. Dat bleek echter niet de gewenste oplossing omdat klanten de kunststofplaten ofwel langere tijd opspaarden om ze in één zending te retourneren, of soms helemaal niet retourneerden. Huigen: ‘Als platen langer bij klanten blijven liggen, moeten er meer op voorraad zijn om te circuleren. Dat zorgt voor meer materiaal en hogere kosten dan nodig. We zijn daarom verder gaan kijken naar alternatieven.’

Orderpickbak vervangt onderplaat

Onderzocht wordt nu of de traditionele onderplaat – of deze nu van kunststof of van hout is – vervangen kan worden door een orderpickbak. Huigen: ‘Een goede orderpickbak zorgt ervoor dat er minder picktijd per order nodig is omdat er minder aandacht besteed hoeft te worden aan het stapelen van hout met verschillende afmetingen dan op een losse plaat. Een orderpickbak is ook zo ontworpen dat de lading gemakkelijk uit de bak gehaald kan worden met een vorkheftruck. De bakken hoeven de vrachtwagen niet uit omdat de lading eruit wordt getild. Zo zijn we niet langer afhankelijk van het retourgedrag van de klant én besparen we kosten omdat er geen onderplaten meer ingekocht hoeven te worden.’

Project Postduif

Een vergelijkbare ontwikkeling is te zien bij de levering van maatwerkkasten. Omdat deze volledig op maat gemaakt zijn, zijn ze kostbaar. Transportschade heeft dan ook vervelende gevolgen voor zowel verkoper als consument. Onder de codenaam Project Postduif is de laatste maanden volop geëxperimenteerd met speciale kisten voor transport van deze kasten die niet alleen het transportproces verduurzamen maar ook meer bescherming bieden voor de producten.

Huigen: ‘Deze kisten zijn inklapbaar waardoor ze minder ruimte innemen bij opslag. Het bijzondere eraan is dat elke kist is uitgerust met een sensor. Die geeft een signaal af als deze zich binnen Deli Home of bij onze vervoerder bevindt. Als we geen signaal hebben, weten we dat de kist nog bij de klant is. De klant wordt gekoppeld aan de kist als deze wordt gebruikt, dus de kisten zijn gemakkelijk te herleiden.’

Een klant die de kist niet tijdig retourneert, krijgt eerst een herinnering en daarna een persoonlijk gesprek. Wordt de retourpolicy dan nog met voeten getreden, dan wordt de klant met een boetebedrag aangeslagen. ‘Het is belangrijk dat de kisten na aflevering worden geretourneerd door de klant. Als Deli Home zijn wij continu op zoek naar een duurzamere manier van transporteren’, aldus Huigen. ‘Maar eerlijk is eerlijk: dat lukt alleen samen met de klant.’