De top-5 trends in productie voor 2021 volgens Gartner
Digitale en productervaring, het te gelde maken van data én samenwerkingen in ecosystemen. Dat zijn de toptrends die volgens analistenbureau Gartner de wereldwijde productiesector in 2021 beïnvloeden. Het zijn trends die leiden tot verstoring van het bedrijfsleven en die de kansen voor fabrikanten vergroten.
‘De eerste reactie op de wereldwijde pandemie was voor veel fabrikanten om zo snel mogelijk digitaal te gaan in hun bedrijfsvoering’, zegt Michelle Duerst, research vice president bij Gartner. ‘En hoewel dat een goede zet is, is het niet genoeg. De door Gartner geïdentificeerde trends kunnen IT-directeuren voor productie helpen zich voor te bereiden op soortgelijke verstoringen in de toekomst en uitdagingen als een gebrek aan klantcontactpunten, financiële nood of het betreden van nieuwe markten vergemakkelijken.’
IT-directeuren kunnen volgens Gartner de volgende vijf strategische bedrijfstrends gebruiken om de top-line groei te verbeteren door het bieden van betere ervaringen.
Trend 1: Digitale én productervaring
Digitale én productervaring is de combinatie van fysieke producten en digitale diensten voor unieke productaanbiedingen aan B2B-klanten en consumenten. De pandemie beperkte de opties voor ‘customer engagement’ als gevolg van de strenge lockdown-beperkingen wereldwijd. De combinatie van digitaal en product kan daarbij helpen door een aantrekkelijk platform te bieden dat aan de verwachtingen van de consument voldoet. Het gaat daarbij niet alleen om een extra dienst, maar om een nieuw digitaal bedrijfsmodel. Fabrikanten kunnen daarbij ook na de verkoop van het product een band met de consument onderhouden, door meer in contact te komen met het merk, maar ook met merkexperts, andere klanten en geavanceerde gebruikers.
Gartner voorspelt dat de top-50 fabrikanten van consumentengoederen tegen 2025 zullen hebben geïnvesteerd in een merk-app die gebruikmaakt van artificial intelligence (AI), ingebedde technologie in het product, video’s als digitaal bedrijfsmiddel en/of geïntegreerde innovatie met IT- en R&D-teams.
Trend 2: Totale ervaring
Totale ervaring gaat over hoe IT-directeuren technologie en interacties kunnen gebruiken om zowel klanten als werknemers vooruit te helpen, mondiger te maken en hun waarde te verhogen. Met deze benadering kunnen zij het juiste platform identificeren dat klanten, partners en medewerkers met elkaar verbindt. Bijvoorbeeld een medewerker die als merkexpert of als klantenservicemedewerker voor een consument optreedt en vragen beantwoordt.
Volgens Gartner zullen organisaties die een totaalervaring bieden tegen 2024 25 procent beter presteren dan concurrenten als het gaat om tevredenheidsmetingen voor zowel klant- als werknemerservaring.
Trend 3: Samenwerkingen in ecosystemen
Organisaties kunnen samenwerkingen in ecosystemen volgens Gartner benutten als een kans om niet alleen in volwassen markten te groeien, maar ook in markten die in ontwikkeling zijn. In de productiesector kunnen deze partnerschappen allerlei soorten initiatieven mogelijk maken, zoals milieuvriendelijke verpakkingen, het bedienen van onderontwikkelde/onbediende gemeenschappen en emissiereductie door de mogelijkheid om op afstand te werken.
Gartner voorspelt dat tegen 2024 75 procent van de twintig grootste bedrijven ter wereld op het gebied van consumentengoederen een samenwerking in ecosystemen zal aangaan die bijdraagt aan groei en duurzaamheidsdoelstellingen.
Trend 4: Data te gelde maken
Het verkopen van data biedt IT-directeuren in productie de mogelijkheid inkomsten te halen uit het digitaliseren van hun producten en diensten, meent Gartner. Door de snelle digitalisering binnen productieorganisaties ontstaan grote hoeveelheden gegevens. IT-directeuren kunnen deze gegevens delen en te gelde maken in het hele ecosysteem. Met deze aanpak kunnen ze informatie als een troef gebruiken en nieuwe diensten creëren of nieuwe bedrijfsmodellen invoeren. Dit zorgt voor continue inkomsten, zelfs bij een disruptie door externe factoren, zoals uitdagingen in de supply chain of een tekort aan personeel.
Tegen het einde van 2024 zal de helft van de wereldwijde productieorganisaties van zware bedrijfsmiddelen erin geslaagd zijn hun data te gelde te maken, verwacht Gartner.
Trend 5: Equipment as a Service (EaaS)
EaaS is een commercieel model waarbij bedrijven betalen voor operationele bedrijfsmiddelen via terugkerende bedrijfskosten in plaats van door apparatuur aan te schaffen. In dit model passen IT-directeuren ingebedde Internet of Things-technologieën toe die gebruikmaken van gemeenschappelijke IoT-ontwerppatronen en industrie-frameworks om de effectiviteit van bedrijfsmiddelen te waarborgen en oplossingen te vinden voor de non-performance van bedrijfsmiddelen.
Gartner schat dat in 2023 20 procent van de fabrikanten van industriële apparatuur EaaS zal ondersteunen met industriële IoT-mogelijkheden op afstand, terwijl dat momenteel nog bijna nul is.