De Stelling: Machine Learning maakt supply chain planners overbodig
Digitalisering, globalisering, duurzaamheid en een pandemie dwingen bedrijven tot het maken van strategische keuzes ten aanzien van hun prioriteiten. Supply Chain Magazine legde een aantal supply chain-directeuren en -talenten diverse stellingen voor. In een online serie komt er telkens één aan bod. Deze week een stelling over Machine Learning en andere vormen van kunstmatige intelligentie voor supply chain planning.
Stelling: Toepassing van Machine Learning, Artificial Intelligence en Digital Twins (real-time simulatiemodellen) zorgt ervoor dat in 2025 planners overbodig worden en autonome, zelfrijdende supply chains realiteit zijn.
Remco van Haastrecht, Supply Chain Director bij Eriks Nederland:
‘Dit gebeurt niet in 2025, wel in 2030.’
Erwin van der Schoot, Director Global Supply Planning bij AkzoNobel:
‘Het werk van een planner zal veranderen, een planner is nu veelal bezig met operationeel en transactiegericht werk. Veel van dit werk wordt overgenomen en geautomatiseerd door Advanced Planning-systemen. De focus gaat naar Exception Management, besluitvorming en communicatie. De rol en het profiel van een planner veranderen daardoor volledig. Ook een groot deel van de besluitvorming zal met Machine Learning en Data Intelligence geoptimaliseerd kunnen worden.’
Aad Ramondt (foto), Manager Supply Chain Development bij A.S. Watson Benelux:
‘Niet mee eens. Zo snel gaat het niet, ook in 2025 hebben we nog altijd planners nodig. De rol en het werk van planners zullen wel enorm veranderen door het inzetten van Machine Learning en Artificial Intelligence. Planners zullen zich dus moeten gaan ontwikkelen en degenen die erin slagen zich verder te ontwikkelen, kunnen we ook in de toekomst uitstekend gebruiken om deze nieuwe technologie goed te kunnen gaan implementeren en benutten.’
Ardjan van der Blonk, Supply Chain Director bij Alliance Automotive Services:
‘Planners zullen hun focus gaan verleggen en meer met de uitkomsten gaan werken, om zodoende werkkapitaal te reduceren en afschrijvingen te voorkomen. In 2025 verwacht ik niet dat planners overbodig zullen zijn.’
Raymond van der Putten, Supply Chain Director bij Zuiver:
‘Dit zal zeker het geval zijn voor de grote bedrijven, waar deze investeringen te rechtvaardigen zijn vanuit kosten of schaarste in arbeid. Planners blijven echter nodig voor het mkb.’
Danny van der Ster (foto), Logistics Excellence Director EMEA bij Assa Abloy Nederland:
‘Nee, planners blijven zeker nodig, alleen zal hun rol inhoudelijk sterk veranderen. Die zal veel meer gericht zijn op onder andere uitzonderingen, nieuwe introducties, verbeterprojecten en dergelijke.’
Folkert Tjebbes, VP Supply Chain & Operations EMEA bij Univar Solutions:
‘Persoonlijk geloof ik in no-touch planning in de supply chain, hoewel dat even heeft geduurd. De nuance is dat er menselijke bijsturing en correctie nodig is, net als het oplossen van niet-standaard vragen van klanten en het opzetten van nieuwe leveranciers, klanten en sites. In principe is autonome planning een selffulfilling prophecy. De rekenkracht is nu verkrijgbaar op de markt en planners hebben altijd al getracht de werkelijkheid in computermodellen te vangen. Wel is het een enorme investering om alle processen aan elkaar te koppelen en alle uitzonderingen te modelleren. In tegenstelling tot zelfrijdende auto’s is er geen massamarkt waar vele miljarden verdiend kunnen worden met de ontwikkeling van het planningssysteem. Daarom denk ik dat in 2025 enkele bedrijven het voor elkaar hebben gekregen, maar het merendeel nog plant met SAP!’
Wybe Jan Bleeker, Supply Chain Director bij Picnic supermarkets:
‘In mijn ogen blijven de genoemde technologieën ondersteunend voor de beslissers. Ik denk dat planners noodzakelijk blijven, maar door de ondersteunende tools heb je er minder nodig en worden de beslissingen beter.’
Edgar Beers, Director BU Sourcing & Supply Chain bij Sitech:
‘Ik zie de trend. Wij bouwen Digital Twins van fabrieken, zetten drones in voor inspecties. Maar ik zie geen enkele trendbreuk op dit gebied die ervoor zou zorgdragen dat deze wereld er over vijf jaar fundamenteel anders uitziet.’
Rianne Land (foto), Global Supply Chain Analyst bij Sonepar:
‘Als we iets kunnen leren van de Covid-19-pandemie, dan is het wel dat mensen onmisbaar zijn, zeker in tijden van crisis. Opeens zijn al onze historische data onbetrouwbaar, dus om goede besluiten te kunnen nemen, is communiceren en samenwerken met zowel verschillende afdelingen binnen onze eigen organisatie als verschillende schakels van de supply chain essentieel. Daarnaast blijkt dat de relatie die we hebben opgebouwd met onze leveranciers bepaalt of we goederen geleverd krijgen of niet. Eén van de ‘gouden regels voor supply chain management’ van Professor Richard Wilding van Cranfield University is: “Werk samen!” Volgens hem is het managen van relaties met alle stakeholders om waarde te creëren voor de eindklant door ketenbreed de kosten te verlagen de essentie van supply chain management. Technologieën als Machine Learning, AI en Digital Twins gaan ons in de toekomst zeker helpen om de supply chain efficiënter te managen, maar samenwerking en relaties blijven belangrijk voor supply chain planning. Daarom verwacht ik dat planners in 2025 niet overbodig zullen zijn.’
Antoine Leclercq, Supply Chain Professional 2019 en Head of Global Supply Chain Management bij Ampleon:
‘2025 is te snel, al is het moeilijk te bepalen hoe gauw dit soort trends zich doorontwikkelt. Wel zal de rol van bijvoorbeeld planners erg veranderen. Deze transitie is binnen Ampleon ook al begonnen. Daar waar planners een jaar geleden nog duizenden regels aan planningsrapporten aan het checken en aanpassen waren, sturen we nu op de inputparameters en zitten volledig in de transitie naar Exception Based Management. Naast Machine Learning en AI willen we beginnen aan Reinforcement Learning, wat ook heel interessante inzichten gaat geven.’