Dag van de Vrachtwagenchauffeur hard nodig
Het is vandaag de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Honderden bedrijven nemen daaraan deel door met een ‘Bedankt’-actie hun chauffeurs te verrassen. Midden in een pandemie en in de drukste periode van het jaar kan zo’n opsteker geen kwaad. Er staan namelijk ook nog een kleine 18.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs open. De helft van alle transportbedrijven kampt inmiddels met tekorten, meldt uitzendbureau Randstad.
‘Zonder transport staat alles stil’, zegt Elisabeth Post, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN). ‘Met die slogan brachten we jaren geleden al het belang van het goederenvervoer onder de aandacht. Anno 2021 is dit actueler dan ooit. En zonder vrachtwagenchauffeurs geen transport. Ik ben apetrots op die tienduizenden mannen en vrouwen die er elke dag weer voor zorgen dat onze supermarkten, winkels en apotheken bevoorraad zijn en iedereen thuis zijn pakketje ontvangt. Ook ten tijde van een pandemie. Daar zijn we ze iedere dag dankbaar voor, maar het mag vaker hardop gezegd worden: bedankt!’
Willem Dijkhuizen, bestuurder bij FNV: ‘Het vak van vrachtwagenchauffeur verdient waardering. De mannen en vrouwen achter het stuur maken immers lange dagen en zijn dag en nacht onderweg om hun lading af te leveren. Daarbij trotseren ze files en bieden slechte weersomstandigheden het hoofd. Allerminst ideale omstandigheden maar dagelijkse kost voor onze beroepschauffeurs. Gelukkig doen ze dat met veel plezier zodat de consument niet misgrijpt in de winkel. Best iets om eens bij stil te staan en waardering voor te tonen.’
Jaarlijkse traditie
Met de Dag van de Vrachtwagenchauffeur hebben werkgeversorganisaties en vakbonden inmiddels een jaarlijkse traditie in gang gezet. De campagne om de chauffeurs én hun onmisbaarheid in de keten te waarderen is in 2019 geïnitieerd door werkgevers- en werknemersorganisaties TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek. In de sector werken ruim 91.000 chauffeurs. Toenemende vergrijzing en een negatief imago spelen de beroepsgroep echter flink parten. Volgens Randstad moeten een andere manier van opleiden en het meer rekening houden met de werk-/privébalans helpen het tekort aan chauffeurs tegen te gaan.