Dachser zet digital twin in bij groupage-logistiek

Dachser

Dachser in Waddinxveen gebruikt voortaan een digital twin voor zijn groupage-logistiek. De logistiek dienstverlener ontwikkelde de innovatie samen met onderzoeksinstituut Fraunhofer IML. Met de digital twin wordt in de zogenaamde @ILO-terminal automatisch en in real-time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen in de overslagloods. Medewerkers in de loods en chauffeurs, maar ook werknemers in de planning en klantenservice, beschikken daardoor continu over actuele informatie met betrekking tot de locatie van iedere pallet.

Deze technologische innovatie bewijst zich al in de praktijk in de overslagloodsen van de Dachser-vestigingen in Unterschleißheim bij München en Öhringen bij Heilbronn. @ILO staat voor Advanced Indoor Localization and Operations en is een onderzoeksproject van het Dachser Enterprise Lab, dat de logistiek dienstverlener samen met het Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML) uitvoert.

Kern van het project is de gezamenlijk ontwikkelde @ILO-software. Speciale op AI gebaseerde algoritmen interpreteren de gegevens die de optische scanapparatuur elke seconde vastlegt. De data worden gebruikt om alle pallets direct automatisch te identificeren en te lokaliseren. In de toekomst zullen ze de pallets ook meten. Zo ontstaat een volledig, altijd actueel beeld van de overslagloods en zijn processen; de digital twin. Op termijn is het de bedoeling dat Dachser de beschikking krijgt over real-time gegevens van elke palletzending in zijn Europese transportnetwerk.

‘Door onze kernprocessen consequent te digitaliseren, kunnen we onze dienstverlening blijven optimaliseren’, aldus CEO Burkhard Eling. ‘We richten ons daarbij niet alleen op de nieuwste technologieën, we willen ook onze medewerkers meenemen in de digitale wereld, net als in de @ILO-terminal. Deze innovatie biedt duidelijke voordelen voor het dagelijkse werk in de overslagloods en kan zo helpen bij het realiseren van een efficiëntere en duurzamere logistieke operatie’, aldus Eling.

Tracering tot op de meter

In de @ILO-terminal worden de pallets bij binnenkomst, verblijf en vertrek volledig automatisch geïdentificeerd en geregistreerd in het transportmanagementsysteem. Dit maakt het handmatig scannen van barcodes en het extra labelen van de pallets overbodig. De tweedimensionale datamatrixcodes op de bovenkant van elke pallet dienen als identificatiemiddel en vormen de technologische basis van dit systeem, samen met honderden optische scanapparaten in het plafond die de hele loods in beeld brengen.

Het systeem maakt het ook mogelijk alle pallets tot op de meter nauwkeurig en in real-time te volgen in de overslagloodsen. De locaties van pallets en de positie van elektrische pallettrucks (EPT’s) kunnen in real-time worden gevisualiseerd en weergegeven op websites, apps of mobiele displays, samen met instructies voor intern transport, waardoor de transparantie in het warehouse aanzienlijk wordt verbeterd en zoek- en laadprocessen worden versneld.

Ook is er de automatische link tussen EPT’s en pallets. Het @ILO-systeem detecteert automatisch wanneer een pallet door een EPT wordt opgepakt en geeft via displays real-time informatie over de betreffende pallet aan de medewerkers. Ook dit is een functie die de procestijden verkort en de processen in de overslagloods opnieuw kan vormgeven.

Constante meting van pallets

Een ander technologisch hoogtepunt van de @ILO-terminal is op komst: de volautomatische en constante meting van alle pallets. Het systeem is al in staat bij pilotinstallaties de afmetingen van de verpakte goederen met grote nauwkeurigheid vast te stellen. Wanneer het systeem volledig gebruiksklaar is, kunnen ook de volumegegevens van elke pallet worden ingevoerd in intelligente algoritmen om bijvoorbeeld chauffeurs en medewerkers van overslagloodsen te helpen bij de laad- en routeplanning, en om de capaciteitsbenutting van wisselbakken, trailers en vrachtwagens voor lokaal vervoer verder te verhogen. Dat leidt tot minder vervoerskilometers en dus ook minder uitstoot.

‘De eerste tests hebben de praktische voordelen van de @ILO-terminal al duidelijk aangetoond’, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser. ‘Het systeem bespaart onze medewerkers kostbare tijd en laat hen de processen in de overslagloods nog efficiënter organiseren. Het maakt ook het laden en vertrekken voor chauffeurs aanzienlijk minder stressvol. Dit alles heeft het potentieel om next level-innovatie te brengen in groupage-logistiek.’