Cycloon stopt met pakketbezorging

Cycloon

Een reorganisatie bij post- en pakketdienst Cycloon kost 440 medewerkers hun baan. De fietskoeriersdienst is niet langer onderscheidend genoeg en stopt daarom met het bezorgen van pakketten die niet door de brievenbus passen.

Cycloon – een dochterbedrijf van Bol.com – staat al langere tijd onder druk omdat de pakketmarkt minder hard groeit en door inflatie de kosten zijn gestegen. Bovendien hebben ook concurrenten inmiddels duurzame oplossingen op de markt gebracht. Door deze ontwikkelingen is er overcapaciteit in de markt ontstaan met als gevolg erg lage tarieven.

Omdat de concurrentie door elektrificering inmiddels ook groen bezorgt, is Cycloon als fietskoeriersdienst niet meer onderscheidend. Hierdoor daalt de omzet, stijgen de kosten en is er te weinig basis voor groei. Opties om de pakketbezorgdienst winstgevend te krijgen of over te dragen aan een andere marktpartij bleken niet levensvatbaar.

Werkgelegenheid postmedewerkers blijft

Als gevolg van de reorganisatie sluiten alle zestien fietskoeriervestigingen en het centrale pakketsorteercentrum van Cycloon. In totaal gaan hiermee 68 voltijds arbeidsplaatsen verloren. De werkgelegenheid van alle postmedewerkers, inclusief de banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, blijft wel behouden.