CrowdFarming verstuurt 1,5 miljoen pakketten rechtstreeks van de boer

CrowdFarming

Om de sinaasappels uit hun boomgaard sneller bij de consument thuis te krijgen, startten de Spaanse broers Gonzalo en Gabriel Urculo met de online verkoop van de vruchten. De logistiek daarachter bleek de sleutel tot succes. Een ontdekking die de opmaat vormde tot CrowdFarming, een digitaal platform dat inmiddels 245 boeren uit vijftien landen verbindt met consumenten in heel Europa.

Door Marcel te Lindert

Toen Gonzalo en Gabriel Urculo in 2010 de sinaasappelboomgaard van hun grootouders overnamen, besloten ze het radicaal anders aan te pakken. Ze zagen dat het via het reguliere retailkanaal drie weken duurde voordat een sinaasappel bij de consument arriveerde, soms zelfs drie maanden. De broers besloten hun sinaasappels rechtstreeks via internet te verkopen. Als een consument nu een bestelling plaatst, hangen de sinaasappels nog aan de boom. Drie dagen later worden ze bezorgd door DHL.

Dat dit concept op grotere schaal toepasbaar is, ontdekten de broers toen andere boeren ze vroegen om voor hen een soortgelijke website te bouwen. Ze ontdekten dat niet de website, maar de logistiek daarachter allesbepalend was. Die ontdekking resulteerde in het digitale platform CrowdFarming, dat 245 boeren uit vijftien landen koppelt aan consumenten in heel Europa. Vorig jaar verstuurde het platform maar liefst 1,5 miljoen pakketten, waarvan meer dan 1 miljoen via DHL.

Adopteren

CrowdFarming biedt de boeren meer voordelen. Consumenten kunnen vooraf een boom, een dier of een stuk land adopteren en zich daarmee verzekeren van de geproduceerde sinaasappels, olijfolie, pistachenoten, rijst of geitenkaas. Dat biedt de boeren niet alleen meer zekerheid, maar doorgaans ook een hoger inkomen. Vroeger moesten ze maar afwachten wat ze op de vrije markt voor hun producten kregen.

Ook het milieu profiteert van CrowdFarming. Maar liefst 78 procent van de omzet komt van biologische boeren, terwijl 20,5 procent komt van boeren die bezig zijn biologisch te worden. De resterende 1,5 procent komt van boeren die geen synthetische pesticiden gebruiken. Daarnaast ligt de CO2-uitstoot lager: voor een kilogram sinaasappels stoot CrowdFarming 0,73 kilogram CO2 de lucht in, terwijl dat in het reguliere retailkanaal 0,95 kilogram CO2 is.

CrowdLog

Overigens krijgen consumenten niet echt de oogst van hun eigen sinaasappelboom. ‘Dat zouden ze ook niet willen’, zegt Gonzalo Urculo, die met zijn broer inmiddels ook een olijfboomgaard heeft overgenomen. ‘De sinaasappels van één boom worden binnen drie weken geoogst. Geen enkele consument zit erop te wachten om in één keer al die sinaasappels te krijgen. En als we olijven oogsten om olijfolie te persen, kunnen we die niet per boom uit elkaar houden. Dat zou erg inefficiënt zijn.’

Ondertussen werkt CrowdFarming aan verdere optimalisatie van de supply chain. In de buurt van Valencia is CrowdLog geopend, een warehouse voor de Spaanse boeren die op het platform zijn aangesloten. In CrowdLog worden hun producten gelabeld en verpakt. De omzet die de boeren via het platform genereren, wordt daardoor niet gehinderd door het beperkte aantal pakketten dat ze vanaf hun eigen boerderij kunnen versturen. Ook biedt CrowdLog de mogelijkheid om zowel het transport als de verpakkingen te verduurzamen. Driekwart van de producten wordt al verpakt zonder plastic.