Covid-19 versnelt de roep om visibility

visibility

Als Covid-19 ons één ding heeft geleerd, is dat het belang van visibility in de supply chain. Wie de beschikking heeft over real-time data van aankomsttijden, hoeft zich alleen te focussen op afwijkingen. Maar visibility is meer dan het verzamelen van real-time data, blijkt uit een op 12 november gehouden online evenement van Shippeo. ‘Het is zaak om daarvan te leren en de supply chain te blijven optimaliseren.’

Door Marcel te Lindert

De cijfers uit de database van Shippeo zeggen genoeg. In de weken nadat grote delen van Europa op slot gingen, liep 43 procent van de leveringen aan distributiecentra van retailers vertraging op. De verblijftijd van vrachtwagens bij die distributiecentra groeide met 35 procent, wat ongetwijfeld weer leidde tot verstoringen elders in de keten. ‘Visibility was niet alleen belangrijk tijdens deze crisisweken, maar ook in de periode daarna om te herstellen van de crisis’, verklaart Lucien Besse, COO bij de Franse specialist in supply chain visibility.

Dat de behoefte aan visibility groot was, blijkt uit de cijfers over Shippeo zelf. Het aantal medewerkers is in twaalf maanden tijd verdubbeld tot 140 mensen, waarvan er dertig nog tijdens de eerste coronagolf zijn aangenomen. De helft van alle 140 mensen is actief in research & development. ‘De pandemie heeft de behoefte van bedrijven aan digitalisering van de supply chain versneld. Daardoor heeft ook ons bedrijf een groeiversnelling doorgemaakt’, stelt CEO Pierre Khoury.

Grip op kosten

Dat visibility een uitdaging is, bevestigt Bart De Muynck van Gartner. Het analistenbureau heeft supply chain professionals gevraagd naar de belangrijkste obstakels bij het bereiken van hun doelen. Met 37 procent scoort kostenbeheer het hoogst. Met 25 procent staat visibility op de vijfde plaats. Het een gaat niet zonder het ander, stelt De Muynck. ‘Visibility verschaft het inzicht dat supply chain professionals nodig hebben om de juiste beslissingen te nemen en grip te houden op de kosten. Je kunt je kosten niet verlagen als je niet weet waardoor ze stijgen.’

In een recenter onderzoek heeft Gartner gevraagd welke competenties nodig zijn om disrupties zoals Covid-19 het hoofd te bieden. Bovenaan staat predictive analytics, maar ook real-time alerts over verstoringen in de supply chain scoort hoog. ‘Software voor supply chain visibility levert deze competenties’, stelt De Muynck. ‘Met een investering in deze software leggen bedrijven de basis voor slimme besluitvormingsprocessen op basis van data.’

Viertal hordes

Voordat ze dat bereiken, dienen ze eerst nog een viertal hordes te nemen. De eerste is real-time end-to-end supply chain visibility. De meeste bedrijven kampen nog met gaten in hun visibility-laag. ‘En als ze wel volledige visibility hebben, missen ze vaak het vermogen om de data te interpreteren. Het is zaak om afwijkingen te detecteren en daarop te acteren. Tot slot is visibility niet alleen belangrijk om operationele problemen op te lossen, maar ook om daarvan te leren en de supply chain te blijven optimaliseren’, aldus De Muynck.

Tijdens de eerste coronagolf was toegang tot real-time data cruciaal. ‘Veel verladers klaagden over onduidelijkheid over de situatie waarin ze verkeerden. Tegenstrijdige geluiden uit social media-kanalen maakten hun mensen onzeker. Maar verladers die de beschikking kregen over real-time data, zijn erin geslaagd hun mensen te kalmeren en hen alleen te laten focussen op de afwijkingen.’

Autonome supply chain

Tijdens het evenement spraken verschillende bedrijven over de voordelen van visibility voor hun organisatie. ThyssenKrupp gebruikt de oplossing van Shippeo om zijn klanten te informeren over vertragingen. ‘Dat is belangrijk, maar onze klanten gaan niet betalen voor die informatie. Daarom gebruiken we de oplossing ook om te berekenen hoeveel kilometers onze vervoerders rijden en in rekening moeten brengen. Met die informatie kunnen we de facturen van de vervoerders controleren. Mede daardoor is de terugverdientijd korter dan een jaar’, vertelt Nicolas Guillet, CEO van ThyssenKrupp Materials France.

Fressnapf gebruikt de software om de leveringen aan de 1500 winkels met huisdierbenodigdheden te monitoren. ‘Op basis van de door Shippeo voorspelde aankomsttijden kunnen we direct ingrijpen om vertragingen te voorkomen. We kunnen bijvoorbeeld een container op een vrachtwagen zetten in plaats van op een binnenvaartboot. Met name bij actieartikelen is dat cruciaal. Het ergste wat ons kan overkomen, is dat de aanbiedingen waarmee we consumenten naar onze winkels lokken niet op voorraad liggen’, vertelt Mattias Wenzel, head of supply chain management bij Fressnapf. ‘Wat we uiteindelijk willen, is de informatie over aankomsttijden gebruiken om afwijkingen te signaleren en automatisch beslissingen te nemen. Dan hebben we ons doel bereikt: een transparante, betrouwbare supply chain. Niet alleen in normale tijden, maar ook in bijzondere tijden zoals we nu beleven.’

Workflow in de keten

Een oplossing voor dergelijke autonome supply chains is de software van Shippeo nog niet. Maar het bedrijf ontwikkelt wel nieuwe functionaliteit die een stap in die richting zet. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om samenwerking met partners in de keten te faciliteren. Op het moment dat een verstoring plaatsvindt en verschillende ketenpartners in actie moeten komen, wordt een workflow-procedure in gang gezet. ‘Daarmee willen we niet alleen de betrokkenen informeren, maar ook de uitkomst van de workflow direct in de verschillende systemen zetten. De uitkomst kan een extra kostenpost of een boete zijn, maar ook een nieuwe aankomsttijd of een tijdvenster’, vertelt Maxime Lambert, senior solutions consultant bij Shippeo.

De Muynck heeft nog een paar tips om een visibility-project tot een succes te maken. ‘Begin met de strategie rondom visibility. Wat is precies de scope? Wat heeft de prioriteit, de inbound of de outbound supply chain? En met welke regio’s begin je? Bedenk dat end-to-end supply chain visibility niet in één dag is gerealiseerd. Daarnaast is het zaak om de kwaliteit van de data te waarborgen. Kwaliteit gaat niet alleen over de vraag of de data accuraat zijn, maar ook of ze compleet, toegankelijk en op het juiste moment beschikbaar zijn. Zonder goede data geen accurate voorspelling van de aankomsttijd.’