Covid-19 heeft digitalisering waardeketens versneld
Het jaar 2020 zal door de uitbraak van de coronapandemie voor mij altijd een keerpunt in de geschiedenis zijn. Door de aardschok die Covid-19 veroorzaakte, kwam supply chain management wereldwijd in het middelpunt van de belangstelling te staan.
De coronapandemie bracht fundamentele weeffouten in de wereldeconomie en structurele kwetsbaarheden in supply chains aan de oppervlakte. Voor bedrijven is hun wendbaarheid, agility, cruciaal gebleken om te kunnen leveren en zelfs te overleven. ‘Agility wint het van forecasting in de coronapandemie’, constateerde Marc Engel, Chief Supply Chain Officer van Unilever, dan ook niet voor niets.
Ook heeft de pandemie de digitalisering enorm versneld, vanwege het gedwongen thuiswerken en de vaak ontbrekende, maar noodzakelijke visibility in supply chains. Bedrijven wisten plotseling verbluffend snel met grote en kleine IT-leveranciers te schakelen. Binnen enkele weken creëerden ze digital twins, dynamische simulatiemodellen, van hun complete supply chains.
Explosieve groei e-commerce
Vanwege de lockdowns nam de e-commerce een enorme vlucht, mede doordat merkproducenten steeds meer rechtstreeks aan de consument thuis gingen leveren en niet meer via een retailkanaal. Ook had de explosieve groei van e-commerce serieuze capaciteitsproblemen in de last mile-distributie tot gevolg. En ook de luchtvrachtcapaciteit staat door Covid-19 structureel onder druk.
Deze fundamentele bottlenecks doen bedrijven beseffen dat veel zaken in de business anders moeten, duurzamer ook. Vóór de coronacrisis was het vooral zo dat de supply chain-afdeling de commerciële beloftes naar de klant waarmaakte. Nu speelt veel meer de vraag welke beloftes reëel en wenselijk zijn, zeker met het oog op sustainability. De supply chain-functie kan en moet nu aan de basis staan van de business en van waardecreatie, misschien nog wel meer dan van commercie.
Effectieve, wendbare supply chains kunnen niet alleen levens redden, maar laten ook bedrijven overleven. Dat is door Covid-19 nog veel inzichtelijker geworden.
Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl